Brev:
Mad og kost
20. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Mad og kost
Hej Helen
Vi har nydt godt af dine svar et par gange tidligere og håber derfor også at du kan give os nogle gode råd ang kosten for vores søn på 10½ måned.
Inden jeg stiller de konkrete spørgsmål ang kosten vil jeg lige skitsere hvad Oscar spiser på en gennemsnitsdag.
Morgen - en portion havregrød lavet på mme - her får han ca 250ml mme i alt - vand
Formiddag - frugtmos m fuldkorn + vand
Frokost - 3-5 små bidder rugbrød med smørepålæg, derefter en portion øllebrød m mme + vand - inden middagsluren 200ml mme i flaske
Eftermiddag - kiks, knækbrød, riskage - bidder lidt i den men får ikke meget af det ned i maven - lidt frugt og evt lidt frugtmos + vand
Aften - mad som resten af familien - spiser gerne ris, pasta, kartofler, grøntsager, forskellige typer af kød og sovs (sovsen er nødvendig for maden ryger ned!) + vand
Inden putning flaske m 250 ml vælling
Så til mine spørgmål:
Som jeg beskriver ovenfor spiser Oscar kun meget lidt rugbrød - det er en kamp at få bare få bidder i ham - han nægter og vender straks hovedet væk - mange typer af pålæg er prøvet og intet har hjulpet - jeg har dyppet brødet i mælk i håb om det kunne hjælpe men forgæves. Hvad gør vi, nogle gode forslag?
Oscars mellemmåltider er langt fra optimale - jeg vil gerne væk fra mosen og i gang med andre mere mættende ting som yoghurt, bolle, stykker af frugt mv - men det virker ikke! Stykker af frugt og bolle vil han gerne sidde med, men der kommer ikke meget ned i maven. Yoghurt nægter han totalt at spise - selv de søde udgaver med frugt har jeg forsøgt mig med uden det er lykkes!
Har du gode ideer til hvad vi giver Oscar formiddag og eftermiddag? Det er specielt dagplejemoderen som er frustreret over formiddagsmaden, da Oscar bliver pyldret og skal spise frokost meget tidligt i forhold til aktiviteter og de andre børn i dagplejen. Vi har en overgang givet Oscar en portion grød om eftermiddagen for at være sikker på han fik noget gods i maven.
Sidste ting er mængden af mælk på et døgn - som beskrevet ovenfor får Oscar i løbet af et døgn ca 700ml mme - så vidt jeg har forstået skal han have ca 500ml. Er det tid at skære ned på mængden af mælk han får? Kunne vi droppe flasken inden middagsluren?
Forresten skal jeg måske lige fortælle at Oscar har 4 tænder i overmunden og 2 i undermunden - så han har ikke så nemt ved at tygge mad.
Håber du kan give lidt inspiration til at hvad vi finder på at give Oscar at spise.
Mange hilsner
Lene