Svar: Sove ude uden hue?
21. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Marlene
Jeg synes bestemt ikke at din dreng skal have hue på - han er 10 måneder gammel og vi er i slutningen af maj måned. Selvom vi stadig har kolde dage og jorden kan være kold at sidde på, så synes jeg ikke man skal bruge hue nu.
Når man er i tvivl om hvorvidt barnets påklædning er passende, så skal man altid prøve at sætte sig selv i barnets situation. Og hvis man ikke selv, ville føle det behageligt med en hue, ja så skal barnet ikke have hue på. Og du ville aldrig selv gå med hue i maj måned, heller ikke selvom du var forkølet ... :)
Børn har brug for at kunne komme af med varmen og en stor del af deres varmeoverskud frigives fra hovedet. Derfor er det vigtigt at de nogle gange får lov til bare at være uden hovedbeklædning, så de kan komme af med varmen. Det betyder at han altså slet ikke behøver have noget på hovedet, hvis det bare er almindeligt godt vejr og han f.eks. er i sin barnevogn.
En bøllehat er aktuel, når han skal være ude i solen, fordi den skærmer for solens stråler, både beskytter hans hovedbund, men også hans pande, øjne, kinder og ører. Som solbeskyttelse er en sommerhat en rigtig god idé - men igen hvis han sover i sin barnevogn eller sidder i skyggen og spiser sin mad eller lignende, så behøver han ikke have hat på hele tiden. Det er vigtigt at han kan komme af med varmen.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske