Svar: Søvn - fra 2 lure til 1
21. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lone
Jeres datter har stadig brug for sine to lure dagligt og det er super vigtigt at I giver hende disse afbræk i løbet af dagen, også selvom hun ikke sover særlig meget :)
Det handler om at hun lige nu gennemgår en stor udvikling og det er helt rigtigt det du fornemmer, at hun lige nu har så travlt med at opleve, at hun simpelthen ikke har tid til at sove - men stadig er det vigtigt at hun får sine 2 pauser dagligt.
Når hun sover, så får hun bearbejdet nogle af de oplevelser hun har, hun får også skabt ny energi i kroppen og får via søvnen mobiliseret både fysisk og mentalt overskud til at kravle rundt, rejse sig ved tingene, opleve og undersøge.
Og så er det også når hun sover at de ting hun lærer lagrer sig i hendes hjerne i hendes hukommelse. Man siger faktisk at man bliver klogere af at sove og der er noget rigtig i det. Du kender det sikkert også fra dig selv, du kan gå i seng med et uløst problem, men når du har sovet på det, så er løsningen der pludselig - det er fordi de får bearbejdet tingene, når du sover.
Børn vokser også under søvn og deres immunforsvaret styrkes når de sover. De får overskud til at lege, være sammen og til at lære. Hvis de ikke sover, bliver de irritable, de giver let op, de leger dårligere og de får en unødig dårlig dag - så lige nu har lillepigen altså brug for sine to lure - hun er for lille til at kunne nøjes med kun en.
Når hun bliver mellem 12-18 måneder vil det derimod være passende med kun en lur dagligt - ofte en middagslur mellem ca kl. 12-14. Så der er altså lidt tid til endnu :)
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være rigtig godt igang med sin udvikling - dejligt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske