Svar: Overgang til MME?
23. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Signe
Det anbefales at man ammer til barnet er 12 måneder eller så længe mor og barn trives med det. Det anbefales på samme måde at man giver flaske til barnet er 12 måneder, men at man så inden for 1-2 måneder fjerner flasken helt og lader barnet indtage sit mælkebehov via kop, mad osv.
Jeg synes derfor man bør overveje hvorvidt du overhovedet skal erstatte amning med en flaske, når din datter er 11 måneder gammel. Den skal hun jo hurtigt vænnes af med igen og så er det næsten synd at introducere den ...
Men hvis hun er vant til at få flaske, kan du naturligvis sagtens give hende den og dit første forlag med at erstatte aftenamningen med en flaske og stille og roligt fase morgenamningen ud vil være rigtig fint.
Hun behøver i princippet ikke få hverken flaske eller bryst, når hun først er blevet 11 måneder. Hvis amningen stopper helt af sig selv, fordi du er væk fra hende i 3 dage, så kan du ligeså godt der udnytte muligheden for at få et nyt og længerevarende putteritual - som f.eks. en kop lun mælk og en godnathistorie. Hun kan få mme, men hun kan også få sødmælk. Det vil være helt okay i den alder.
Hendes samlede mælkebehov vil ligge på ca 500ml dagligt. Det vil ofte være dækket ved at hun får flaske eller ammes 2 gange dagligt, får mælk af kop, får ost, sovs og mælk i maden samt lidt surmælksprodukt. Når hun bliver 12 måneder lyder anbefalingen at hun får mellem 350-500ml dagligt og det anbefales her at man giver letmælk.
Så mit umiddelbare forslag er derfor at du bibeholde de to amninger dagligt som nu indtil du skal af sted og så udnytter I muligheden for at få sat et nyt putteritual igang, netop fordi du er væk. Og det ritual kan meget fint bare være lidt sødmælk af en kop.
Hendes behov for jern får hun jo stadig dækket via jerntilskud, som jeg går ud fra at du giver, fordi du ammer. Hendes behov for kalk, kan hun fint få dækket via sødmælk, ost og surmælksprodukter i den alder - og så får hun jo i øvrigt almindelig varieret mad, som dækker hendes behov for protein, vitaminer osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej - og god tur :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske