Svar: Svært ved at finde ro
23. maj 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, tillykke med jeres lillesøster og velkommen til :)
Det lyder hårdt det du fortæller og jeg kan godt forstå du bliver både ked af det og forvirret. Du har jo prøvet det før, det er dit andet barn og hun er bare fuldstændig anderledes end sin storebror. Sådan er det tit og det er helt normalt, men stadig lyder hun jo til at være en pige, som sender lidt forvirrende signaler og det bliver du naturligt frustreret over, fordi det er svært at gøre ting rigtigt.
Har du nogensinde hørt om begrebet High Need Babies? Egentlig bryder jeg mig ikke om at sætte sådanne betegnelser på børn, men jeg ved at det hjælper mange forældre at høre at der findes et sådan begreb. Det handler om at vide, at man ikke gør noget galt og at der ikke er noget i vejen med ens datter - men at hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er måden hun er på.
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig brystet og spiser grådigt og længe ... hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Som forældre får man meget hurtigt en følelse af ikke at slå til, fordi det tit er rigtigt svært at opfylde disse børns behov. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Helt overordnet set, så vil alle børn naturligvis være High-Need. De har alle behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Men high need babies de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.
Jeg tænker at I måske har fået jer en lille pige, som kræver lidt ekstra, både hvad angår indtag af mad, søvn, stimulation osv. og som kan være svær at aflæse. Måske hjælper det jer at høre lidt om dette ... Det håber jeg!
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske