Brev:
Problematiske aftensmåltider
26. juni 2004
Alder:
14 mdr.
Problematiske aftensmåltider
Hej
Ja nu skriver jeg igen.
Min datter Dicte er 14 måneder og trives rigtig fint, både herhjemme og i dagplejen. Vi har bare nogle problemer omkring aftenmåltiderne. Dicte vil rigtig gerne selv både spise og drikke, og det går rigtig godt med selv at drikke og hun spiser som regel også fint selv, undtagen ofte til aften. Der ender maden alle andre steder end i munden. Vi har både prøvet at lade hende bruge gaflen og så hjælpe lidt til og lade hende spise med fingrene (som hun ellers gør til andre måltider) men intet hjælper. Hun gider heller ikke blive madet.
Vi prøvede i en periode at erstatte den varme mad med rugbrød istedet, det gik også fint en periode, men nu vil hun hverken spise rugbrød eller varm mad. Vi prøver jo at sætte grænser for hende og lader hende vide at vi ikke vil have hun leger med maden, men indtil videre uden den helt store succes. Jeg har svært ved at finde ud af om hun helt forstår og hvad konsekvensen evt skal være (jeg har det ikke godt med at fjerne maden, da jeg ikke er sikker på hvor meget vi kan forvente af hende på nuværende tidspunkt).
Pt er det ikke særlig hyggeligt at spise, da tiden går med at prøve at holde så meget mad/vand som muligt på tallerkenen/i koppen.
Med venlig hilsen
Sanne