Svar: Problematiske aftensmåltider
26. juni 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Sanne
Du skriver at Dicte trives rigtig fint og at hun gerne selv både vil spise og drikke. Hun spiser og drikker pænt i løbet af dagen. Hvad er det så der gør at du lader hende smide med maden om aftenen?
Du skriver at I gerne vil sætte grænser for hende og at I 'lader hende vide at hun ikke må lege med maden'. Det forstår hun ikke. Hendes oplevelse af hvad der er sjovt og jeres oplevelse af hvad der er sjovt er to forskellige ting. Et 'nej' er ikke nok i sig selv, men hvis der sker en handling sammen med et 'nej', så lærer barnet det hurtigere.
Det er derfor en god idé at du tilbyder Dicte mad som du plejer
og hvis hun så begynder at smidde maden forskellige steder, så siger du nej og flytter tallerkenen. Det samme gør du hvis det er koppen, der står for tur. Hun får en erfaring om at ord og handling følges ad og derfor vil det med tiden være nok at du siger tingene.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske