Svar: Dreng vil ikke spise og drikke - 8 mdr.
23. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Der er sandsynligvis ikke tvivl om at jeres dreng forbinder det at sidde i sin høje stol, ved spisebordet hjemme hos jer, men noget ubehageligt. Han er ikke i stand til at tænke at han har været syg, har været indlagt og nu er rask og derfor godt kan spise - han reagerer helt sansemæssigt, fornemmelsen af at det her var noget som ikke var rart og den erfaring sidder ligesom I ham.
Derfor tænker jeg at I er nødt til at tage tingene i etaper for stille og roligt at få ham givet en ny erfaring, en nye fornemmelse af at det at spise kan være forbundet med noget positivt og rart igen.
I første omgang er det vigtigt at han vil sidde ved bordet. For ude (f.eks. i Ikea) spiser han jo fint, så han har helt klart nogle aversioner ved bare at sidde ved spisebordet. Derfor skal han i første omgang forbinde det med noget dejligt og måske har han brug for at starte med at sidde hos dig eller far og få mad fra jeres skød.
Derefter kan han så sidde i sin stol, men skal have mad, som han er fuldstændig tryg ved, også selvom det er grød og mos - I skal altså give ham noget lidt ekstra let og lækkert, noget af det I erfaringsmæssigt ved at han gerne vil spise og rigtig godt kan lide - så han igen begynder at nye at sidde og spise og forbinder det med noget rart.
Og når han så er tryg ved det, så skal I igen begynde at give ham mere mad i stykker, mad som han selv kan sidde med. Han skal her have begge dele - både det han er tryg ved og glad for og så suppleret med noget nyt og stille og roligt kommer I så mere og mere "mad med bid i" på menuen og han overgår mere og mere til jeres mad. Men I er nødt til at tage det stille og roligt i begyndelsen, et skridt af gangen, for at få ham tilbage på rette spor igen. Han skal være tryg ved det at spise og ved at sidde ved bordet :)
Alder og udvikling spiller naturligvis også ind her, men når du oplever at han ikke har problemer med at spise ude, så lyder det som om at han lige nu netop skal gøres tryg ved det at spise hjemme igen ...
God appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske