Svar: Søvn udfordringer - 9 mdr.
24. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Det at din datter nu er begyndt at rejse sig og bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd gør at hun motorisk også har en stor uro om natten, når hun skal sove. Hun har svært ved at lægge sig ned, hun hiver sig op ved tremmerne i sengen, hun vågner om natten, grædende, frustreret fordi hun i søvne får sig placeret i stillinger som hun ikke kan komme væk fra og hun har brug for hjælp til at blive lagt ned igen og få roen over sig.
Det at hun netop bevæger sig mere og mere omkring på egen hånd gør også at hun oplever verden på en anden måde en tidligere, hun får nu flere og flere stimuli og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor sover hun lige nu også mere uroligt, simpelthen fordi hun drømmer mere. Hun kan klynke, græde, grine, småpludre osv. i søvne og det er naturligt forstyrrende, - men ikke desto mindre helt normalt.
Hun er i det jeg kalder for separationsfasen, hvilket betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at hun øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver hun sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Hun vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Hun kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør hun atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker til at have ekstra meget behov for mor, hun er nu mere klyngene og vil helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - hun har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Hun har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Hun øver sig altså, øver sine motoriske færdigheder hele tiden, både når hun er vågen og når hun sover. Hun får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi hun gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn laver også det man kalder for "headbanging" hvor de gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.
Så natlig uro hører alderen til og det er naturligt at hun lige nu har brug for din hjælp til at sove, både når hun om aftenen puttes og også når hun i løbet af natten har sine små opvågninger :)
Det du skal være opmærksom på er, at hun ikke får dårlige vaner med på vejen, vaner som er svære at komme af med igen. Det kan f.eks. være en vane med at hun får flaske eller sut eller kommer op i din favn, hver gang hun vågner om natten. Det er stadig vigtigt at du forsøger at putte hende i egen seng om aftenen og holder fast i at hun roligt kan sove der. Det er vigtigt at hun får sin mælk, men hun skal ikke falde fuldstændig i søvn med flasken i munden og det er vigtigt at du hjælper hende med stillingskift, når hun vågner om natten (det lærer hun jo selv i takt med at hun bliver dygtigere mobilt) og at du ikke konsekvent kommer en sut i munden på hende, hver gang hun skal puttes. ...
...
Hvis hun vænnes til at få f.eks. sutten hver gang, så kan du risikerer at hun pludselig vågner op hver time hele natten igennem i forventning om at du kommer og putter sutten i munden - det er ikke en god vane :)
Du skriver at hun ofte får 4-5 flasker dagligt og det lyder umiddelbart til at være for meget. Du skal derfor også medtænke om hendes indtag af mad skal øges og hendes behov for mælk skrues ned. Hun vil naturligt også kunne vågne om natten, fordi hun er reelt sulten.
Du fortæller at hun lige nu sover 2 lure dagligt - det lyder helt relevant for hendes alder. Og jeg sender dig en plan, som den kan se ud til en pige på 9 måneder:
Tidlig morgen 04/05: Evt. flaske (forklaring følger)
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, puttes uden at få mælk, sover ofte 45-60 minutter her.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere eller andet fiberholdigt brød, hvad du nu kan finde hvor I bor. Gerne med fiskepålæg af forskellig slags - makrel, sildepostej, tun, torskerogn og lignende. Suppleres med kogte grøntsager i stykker, - ærter, gulerod, majs, en kartoffelbåd at gnave i, suppleres med godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, ½ hårdkogt æg og hvad du nu kan finde på. Kan evt. yderligere suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun får mad nok - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur og får her evt. en flaske - ca kl. 13-13.30, sover her 1½ til max 2 timer
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt (hvad du nu kan få - må ikke få ymer, ylette og kvark) med revne æbler, moset banan eller anden frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter med mild fisk, hakket kød, ris, pasta og sovs er godt. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), boller i karry, laks, fiskefilet osv. Der skal være mad i stykker og moset mad. F.eks. kan kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt med en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Med den alder din datter har nu vil det være rigtig fint med 3 flasker i døgnet. De 3 flasker vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen - så de altså helt forsvinder i løbet af dagen. Eller de kan ligge aften, sen aften og inden middagsluren - det er også en fin rutine, som passer de fleste godt, fordi det stadig giver plads til indtag af mere rigtig mad i dagtimerne og også giver god nattesøvn til alle.
Når hun bliver 10 måneder skal hun kun have 2 flasker og de to flasker vil normalt ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen kl. 04 ...
Hendes formiddagslur vil være en kort lur og middagsluren en lidt længere lur - samlet sover hun måske kun 2½ time i løbet af dagen og det er helt okay :) Hun må naturligvis også gerne sove 3 timer, hvis hun trives med det :)
Så mit forslag er altså at I ser på hendes alder og udvikling og at du også forsøger at se på dagen - hvad hun spiser, hvornår, sikrer dig at hun får mad nok hele dagen igennem.
Håber at ovenstående tanker giver jer lidt forklaring og også hjælp med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske