Svar: Renlighed - 3 år, 4 mdr.
24. maj 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Tanja
De fleste børn bliver renlige med vandladning før de er renlige med afføring, så hvorvidt jeres dreng er parat til at træne lidt renlighed, afhænger af om han kan mærke at han tisser og om han kan nå at sige til inden ...
Fysiologisk skal han kunne holde sig tør i mindst 3 timer, hvis I skal regne med at han kan smide bleen og derudover så har renlighed 3 faser: I første faser kommer han og siger at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på ...
I næste fase siger han "nu tisser jeg" og er således opmærksom på at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.
Det er en god idé at lade ham beholde bleen på. Der er altså ikke tale om at I nu skal til at tage bleen af ham og at han skal rende på toilettet, hver gang han skal tisse eller lave. Han skal have bleen på og den skal fungere som et par underbukser der trækkes op og ned. Og så skal du holde øje med ham og de tegn / signaler han sender.
Det vil inden I begynder være rigtig godt at læse lidt bøger om emnet, fordi det kan være lettere at tale om personerne i bogen, end at tale om sig selv og med den alder han har, vil han sandsynligvis godt kunne forstå sammenhængen. Derfor må I på biblioteket og låne bøger - både bøger som handler om at smide bleen, men også bøger som handler om, hvordan kroppen fungerer. Hvad der sker med maden, vi spiser, hvordan noget af det bliver til tis og noget bliver til afføring. Det er vigtigt at tale om dette som noget helt naturligt og på den måde stille og roligt få ham til at interessere sig lidt for, hvordan han selv fungerer.
Og så kan I sagtens til sommer, når de bliver lidt varmere i vejret, lade ham løbe rundt i badebukser i haven så han pludselig mærker at han tisser og på den måde får en bevidsthed om, hvad det er for signaler han skal lægge mærke til.
Og sidst, men ikke mindst, så lyder det som en rigtig god idé at købe et toiletbræt, - tag ham evt. med ud at købe det, når I har læst lidt om emnet, og tal med ham om at han med det kan sidde på toilettet ligesom mor og far. Mange børn vil hellere det de ser mor og far gøre, end at sidde på en potte. Og så har han måske også brug for en lille skammel, der kan stå foran toilettet og den vil han måske også selv gerne vælge :)
Fortsat held og lykke med jeres renligheds-projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske