Svar: Morgenrutine
24. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for at blive ammet 4 gange for at få deres behov for mælk/væske dækket og hvis du ikke ammer i løbet af dagen, så er 2 amninger på nuværende tidspunkt nok for lidt ...
Det er altid en balance, fordi hvis man giver for meget mælk, så vil barnet ikke spise morgengrød - modsat, hvis barnet ikke får mælk/mad nok, hvis der går for lang tid imellem at barnet bliver tilbudt noget, så kan det også nogle gange næsten virker som om at kroppen går i dvale og barnet vender sig til ikke at behøve noget og holder derfor op med at spise - hvilket er rigtig skidt, for behovet er der jo, barnet mærker bare ikke sult fordi det har vænnet sig til at undvære ...
Mit forslag til jer er, at du giver din datter bryst om aftenen inden hun puttes - igen sen aften inden du går i seng og vågner hun så og søger brystet en ekstra gang i løbet af natten eller tidlig morgen, så får hun det. Sover hun igennem fra midnat til næste morgen tidlig, så starter du med at give hende morgengrød og her må hun så naturligt være sulten, når hun ikke har fået noget fra kl. 24 ...
Start så her med at give hende lidt frugt i hånden, som hun kan sidde og sutte på, opbløde med spyt, sutte saften ud af og så hun bliver sporet ind på at det er spisetid nu og følg så efter med lidt grød og lidt vand af en kop. Det at få lidt frugt i hånden som hun sutter på, vil naturligt kunne vække lidt behov for at få lidt at spise og det vil kunne gøre hende mere klar til morgengrøden bagefter.
Med hensyn til formiddagslur, så gør det ikke noget at hun om formiddagen kun sover 45-60 minutter. Det er helt fint, så er der plads til et formiddagsmåltid også ud over grøntsagsmosen hun skal have til frokost, og så kan hun få mælk igen inden middagsluren og så sove en længere middagslur. Hvis hun sover den længste lur midt på dagen, vil hun naturligt også kunne holde sig bedre vågen til om aftenen og vil få en rytme, hvor hun også går i seng i nogenlunde tid om aftenen :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Evt. amning og sover videre, springer hun den naturligt over, så kan den helt undværes.
Morgen 7.30: Starter med blød frugt i hånden, efterfølges af havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), evt. forsøge med små bidder af en bolle, hvis hun virker til at ville tygge lidt, frisk frugt og bær i hånden. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur sover måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende - hjemmelavet mos eller mos fra glas, kan bruges. Vand af kop.
Ammes eller flaske (hvis det er far der nu har overtaget barsel og det er lykkes at give flaske) og puttes til middagslur kl. 13-13.30, må her gerne sove et par timer :)
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop. Kan evt. også få lidt mælk her, for at få mælk nok - dette især vigtigt, hvis morgenamningen springes helt over.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende moset ned i grøntsagerne, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 Tidspunktet varierer efter hvor lang en middagslur hun har taget.
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvad I kan forvente nu og hvordan I kan komme lidt videre :) Og at lidt frugt om morgenen kan få hende igang med morgengrøden ...
Rigtig meget held og lykke. God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske