Svar: Fra 2 lure til 1 lur
24. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Karina
De fleste børn vil først i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lur dagligt. De vil ofte være en lidt længere middagslur som ligger mellem kl. 12-14/14.30 De sover ofte 2-3 timers middagslur i 1 års alderen.
Du oplever behovet for ændring ved at din dreng begynder at vægre sig ved at sove formiddagslur. Han er simpelthen ikke træt nok til at blive puttet kl. 9.30-10, men bliver sur, frustreret og ked af det når du forsøger at få ham til at sove. I stedet falder han fint i søvn, når kl. er 11 og sover godt der ...
Nogle gange oplever man også behovet ved at barnet sover mindre og mindre om formiddagen. Fra at have sovet måske en time, så begynder han at sove 40 minutter, så kun en ½ time og lige pludselig - ja så vil han altså ikke sove, men protesterer og vil springe luren over.
Ofte vil middagsluren lige i overgangsfasen ligge lidt tidligere end man normalt synes den skal ligge i forhold til sengetid om aftenen osv. Så måske sover han i starten allerede middagslur kl. 11, men stille og roligt vil du kunne rykke den, så det kommer til at passe med et tidspunkt der harmonerer med at han både skal have formiddagsmad, frokost, nå at lege osv. og ja - hos nogle børn ligger formiddagsluren bedst kl. 11, hos andre ligger den først kl. 13 - det afhænger helt af hvornår dagen starten og om barnets rytme skal passe ind i dagplejers eller institutionens rytme ...
Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske