Brev:
Grød og prutter og manglende søvn
24. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Grød og prutter og manglende søvn
Kære Helen
Allerede på banen med et spørgsmål igen;-)
Vi begyndte med grød, da Tobias var godt 4 mdr. Tog en uges pause efter et par uger, da den urolige søvn tog overhånd. Vi begyndte så igen i torsdags, rismelsgrød med pæremos og i dag, mandag, med sveskemos.
Han får kun ganske lidt efter sin formiddagslur og herefter går lurene totalt i stykker. Har lige gået 1 1/2 time med ham uden at han faldt i søvn. Prøvet at skærme af, så han ikke kan kikke, lige lidt hjalp det. Men han var glad og pludrende - og pruttende.
Jeg ammede ham inden luren, hvor han døsede hen ved brystet og så plejer jeg at kunne ligge ham i barnevognen, hvor han slår øjnene kort op, åbner munden for at få sutten og så lukke øjnene igen.
Selv om han ikke er typen der bliver træt ved nye indtryk, babysvømning osv. er han tydeligvist i søvnmangel - hovedet dingler lidt, eller han har i hvert fald ikke kræfter/koncentrationsoverskud til at holde det pænt oppe;-)
Han har ikke lavet bummelum siden torsdag aften - 1 time efter aftenputning, hvor et megaopkast havde vækket ham. Han var helt dvask bagefter og spiste endda ikke ret meget om natten. Han havde dog også spist rigtig godt om dagen (amning), da det var rigtig varmt. Det med at drikke vand er lidt so-so. Jeg er begyndt at give ham vand af flaske, med lidt rørsukker i. Både for at lokke mere væske i ham men også for at dulme hans tarme. Han havde en kort skrigetur i fredags, derefter indførte jeg sukkervandet, og der har ikke været noget pylder siden (han får vel ca. 50 ml på en dag, svarende til en kvart teske sukker)
Han spiser glædeligt grød, men er hans tarme bare overhovedet ikke klar? Han blev opereret for pylerostenose, da han var 6-7 uger gammel, kan det have noget med det at gøre? I vores første grødstart gav vi ham grød om aftenen, men hans tarme holdt ham (og os) vågen om natten. Enten småpyldret og skulle ammes i et væk eller også pludrede han i et par timer, før han gik kold igen.
Kan også være, der er speed i grøden..?
Jeg har lige givet ham lactulose for første gang nogensinde, han plejer virkelig at være god til det med bummelum, selv under første grødstart (alligevel bøvlede hans tarme åbenbart om natten). Og lige nu er han faldet i søvn ved brystet, jeg nænner ikke at flytte ham, da han har været vågen i 5 timer!
Det er simpelthen umuligt at få en rytme med ham, når det grød skal give så meget bøvl. Vi glæder os over, at han ikke er ked af det, men faktisk bare agerer lidt som om han er på speed - vældig glad og pludrende. Men kan vi gøre noget ved skemaden, der er bedre for hans lille mave?
Med venlig hilsen
Iben og Tobias