Svar: Grød og prutter og manglende søvn
24. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Iben og Tobias
Det er oplagt at tænke på om ikke der er en sammenhæng mellem operationen for pylorusstenose og så hans lidt umodne tarme og behov for tid ... I hvert fald lyder det som om at hans mave-og tarmsystem regerer rigtig meget på at skulle nedbryde andet end mælk.
Det lyder som om at han mentalt er klar, du skriver jo at han åbner munden og gladeligt spiser - så det er også vigtigt at udnytte dette tidspunkt og give ham lidt - men stadig skal hans mave og kunne følge med og jeg vil anbefale at I fortsat kun giver ham en gang dagligt - og til frokost som nu - og ikke begynder om aftenen, for han er i stand til at nedbryde den fastere føde lidt bedre.
Jeg vil også anbefale dig at du forsøger at malke ud og lave grøden på din egen mælk, simpelthen for at lette overgangen mellem amning og grød. Det kan gøre det lettere for ham at nedbryde det, hvis det er lavet på modermælk, fordi han jo er vant til at blive ammet fuldt.
Hvis du vil forsøge med lidt mme, så synes jeg du skal prøve at give ham NAN H.A som har delvist spaltede proteiner og som derfor løber lidt hurtigere igennem tarmsystemet og måske derfor også er lettere for ham at optage, lidt ligesom modermælk er det.
Prøv også med lidt forskellige former for grød - risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød. Forsøge med og uden frugtmos som topping for at se om det gør nogen forskel. Prøv også med lidt gulerod og kartoffel, for at se hvordan hans mave reagerer på mos i forhold til grød. Hele tiden kun få skefulde af gangen - max ½ dl. så hans mave har en chance for at følge med.
Det lyder bestemt som om at søvnen spoleres af maveuro og det vil være noget han vokser fra i takt med at hans tarme bliver mere modne - så tid er nødvendigt :)
Grød kan også nogle gange virke opkvikkende, som du er inde på, men ikke i særlig lang tid af gangen og det burde ikke være det som sker hos jer. Det er også vigtigt for mig at sige, at du fortsat jo skal amme ham efter at han har fået skemaden, netop for at holde maven igang på den måde og det er helt okay at han der nogle gange falder i søvn ved brystet, hvis han i øvrigt så sover godt efterfølgende :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske