Svar: Succes historie - men ny mur mødes..
26. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke og Anne
Som jeg læser dit brev så er der ikke problemer med grød om aftenen, men med kartoffel og grøntsagsmos. Kunne det ikke tænkes at Anne ikke synes særlig godt om dette og derfor kniber munden sammen, hvorimod hun spiser, når der er grød på skeen, fordi hun synes det smager?
Det er en god idé at give Anne både grøntsagsmos og grød, men måske skulle du bytte om på tidspunkterne, så hun er lidt mere frisk og motiveret til grøntsagsmos. Derudover kunne du måske tilbyde hende skemad tre gange dagligt. Og i den periode der går fra middagsluren og til hun skal have aftensmad, kunne du nøjes med at amme hende eller give hende noget at drikke på en kop.
En plan kunne se således ud:
Morgen: Grød og evt. amning
Formiddag: evt. amning
Frokost: Grøntsagsmos
Eftermiddag: amning
Aften: Grød eller grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: amning
Med hensyn til mængden af skemåltider, så er det fint med 3/4 portion. Nogle børn spiser lidt og andre meget. Det vigtigste lige nu er at din datter bibeholder sin sunde appetit og lyst til at spise. Hellere lidt men tit end meget og få portioner.
Tusind tak for dine rosende ord. Det er altid dejligt at få at vide, at det jeg har foreslået har virket. Jeg håber at du også kan bruge ovenstående til noget.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske