Brev:
Afbrudt søvn - 2 mdr.
28. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Afbrudt søvn - 2 mdr.
Kære sundhedsplejerske
Jeg har læst mange af de spørgsmål og svar, der ligger på denne hjemmeside, men finder ikke rigtig svar på vores problematik.
Vi har en dreng på 10 uger, der siden han var to uger har lidt af kolik, hvilket selvfølgelig må siges at have indflydelse på søvnrytmen. Kolikken er dog efter en del behandling, og med tid som afgørende faktor, ved at klinge af, men et andet problem er opstået.
Jeg ammer, hvilket fungerer godt og nætterne er rimelige: han vågner et par gange og falder som regel i søvn igen og sover mellem 2 og 3½ time, nogle gange 4 timer: fint nok. Vores problem er mere om dagen og om aftenen.
Om dagen foregår det som følger: han vågner, ammes, pusles mv., ligger selv lidt og kigger på enkle stimulus og ammes afslutningsvis på den vågne periode. Han falder i søvn i forbindelse med amningen og lægges i barnevognen, her sover han eksempelvis et kvarter eller en halv time og vågner så, vugges/ køres kortvarigt i barnevognen og falder i søvn igen, dog er han oftere og oftere så vågen, at vi tager han op igen.
Nogle gange kører vi en tur, der kan vare lige fra ½ til 1 time, men når vi stiller barnevognen vågner han. Vi foretager os ikke meget andet end at løbe ud til barnevognen og køre ham i søvn, da han vågner et utal af gange i løbet af en lur.
Om aftenen er han efter at være blevet "nattet" træt, han ammes og lægges i seng, her sover han max ½ time, vågner og starter med at ligge og kigge, hvilket efter kort tid bliver til skrigeri, vi starter "forfra": ammer mv og lægger han. Han er på dette tidspunkt meget træt, men alligevel sover han kun kort, dette sker 2-3 gange hver aften, før han "får ro" og sover 3-4 timer.
På denne måde er han næsten altid vågen fra kl. eks. 16 til 22, hvor han klynker, er træt osv. (Kolikken har haft sin magt i dette tidsrum, men som sagt synes vi, at den er ved at være klinget af).
Jeg forsøger at amme længe ved at lægge han til, før han bliver alt for træt og oftest har jeg fornemmelsen af, at han har fået rigtig godt med mælk og derfor burde være mæt.
Ja det var en lang smøre, jeg håber du kan give os et godt råd eller to, som kunne give en noget mindre afbrudt søvn.
Med venlig hilsen
HB.