Svar: Afbrudt søvn - 2 mdr.
28. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Kære HB
Din søn vil i kraft af sin alder have det der hedder appetitspring. Det betyder at han er ved at være så stor at han har behov for mere fast føde. Ved at være meget vågen, grædende og pylret, bliver han lagt mere til og mælkemængden stiger. Du burde således ved at amme han hyppigere kunne mæte ham mere.
Du skriver ikke hvor stor han er, men nogle børn har jo behov for meget mad og du beskrivelse lyder som om, han ikke er rigtig mæt, eller er ved at få behov for noget mere.
Det anbefales dog at du venter med skemad til han er fire måneder og jeg vil tror at han i takt med at han får en mere mættende mad, også vil begynde at ændre sovemønster.
Derudover skal du tænke på om det er en vanebetinget afbrudt søvn han har. Det ser man f.eks. hos børn som vågner hver gang de taber sutten og hvor mor og far kommer med den hver gang. Her bliver barnet vænnet til at vågne lidt op og 'kalde' på sutten.
Børn sover meget let og skifter ca hver time imellem den lette og den dybe søvn. Når de sover let, så kan de godt virke halvvejs vågne, lave suttelyde, småklynke osv. men skal egentlig bare hjælpes til en anden sove stilling og puttes igen, eller bare have lov til at finde ro selv. Prøv derfor om I kan skrue lidt ned for 'servicen' og se om han selv vil falde til ro.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske