Svar: Søvnrytme, overgang fra lift til seng
31. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Anne
Nu hvor jeres dreng er blevet 5 måneder gammel og vejer 8 kg, så lyder det faktisk som en god idé at starte op med lidt skemad. Han lyder interesseret i maden, når I spiser og det er faktisk vigtigt at gribe netop det tidspunkt, hvor barnet viser sig parat.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det er jo kun en lille smule han skal have i starten og du skal amme ham fuldstændig som du plejer. Det vil hjælpe jer til en mere regelmæssig hverdag og give mere ro og overblik.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover videre der
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16.30: Ammes og sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
(Aften 18: Tilbydes mild grøntsagsmos her, men først når skemaden er kommet godt igang om dagen - altid starte om dagen og ikke om aftenen)
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Igen varierer tidspunktet efter hvor sen og hvor lang en 3. lur han har taget
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng igen. Begynder evt. at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, kan dog også stadig have brug for mælk midt nat.
Du må gerne give ham et stykke agurk at gumle på ind i mellem, det er helt okay. Du kan skære en skive på 1½ cm, lave hul i midten så du får en agurkering og sætte den på hans tommelfinger, på den måde kan han bedre holde fast på den.
I forhold til skiftet mellem lift og seng, så er det rigtig godt at han ligger i sin seng nu - det er vigtigt at han har plads til at røre sig på, så han kan skifte stilling under søvn - det kan han ikke i sin lift. Det er helt naturligt at han søger sengens sider, han er jo vant til at mærke liften omkring sig og derfor kryber han hen mod siden af sengen, for at skabe lidt samme fornemmelse. Problemet opstår, når han så har brug for at trille omkring og skifte stilling - det hindres han i fordi han ligger op af siden ... det er sandsynligvis et spørgsmål om tid, så vender han sig til det og han bliver også bedre motorisk og vil hen af vejen blive bedre til at komme videre i søvnen uden at du behøver hjælpe ham med stillingsskift.
Lige nu lyder det aldersmæssigt helt normalt at han har brug for hjælp til netop stillingskift om natten og det er fint at du hjælper ham, forsøger at berolige ham med dine hænder, kærtegn, sang osv. Du kan prøve om du med dynen eller måske et lille tæppe kan rulle det sammen og lægge det i siden af sengen, for at gøre sengen en lille smule mindre og gøre at han kan mærke sengens sider bedre. Men igen, det er en balance, for han må ikke kunne hive det over sig og han skal også have lov at flytte på sig, men nogle gange kan det hjælpe at 'rulle en pølse' sammen af en lille dyne eller tæppe og lægge i siden af sengen.
Det er meget fint og meget omsorgsfuldt med måden du putter ham på, der er ingen problemer i at gøre det du gør. Du skal være opmærksom på hvornår du flytter ham fra favn til seng, det er en god idé at gøre det på det tidspunkt, hvor han tydeligt er ved at falde i søvn, men endnu ikke sover helt. Han skal lige misse med øjnene, registrere at han bliver lagt i sengen, men stadig være træt nok til at du med dine hænder på hans krop kan lulle ham til ro. Han skal altså ikke falde i søvn i din favn og vågne op, når du har lagt ham, for så bliver han ked af det og frustreret over at blive flyttet. Så det handler meget om også at finde det rette tidspunkt.
Og så har det naturligvis også noget at sige hvad tid du putter ham i forhold til hvornår og hvor meget han har sovet om dagen - det er derfor jeg har sendt dig en plan, som kan give dig lidt idé om, hvad du kan forvente af ham lige nu :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og umiddelbart tror jeg ikke at der er sammenhæng mellem dit indtag af nødder og at han klør sine øjne - men er du i tvivl, så prøv at holde pause med nødderne og se om det gør en forskel :)
Rigtig god fars dag! Og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske