Svar: Mad, forstoppelse og tænder
31. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Det vil være rigtig godt at komme igang med skemaden nu og det er rigtig godt du skriver til mig.
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Du skal tage udgangspunkt i at han nu er 6 måneder gammel og du skal give ham grød og mos der er passende for hans alder. Du skal tage udgangspunkt i at han skal have lidt flere gange om dagen - 4 skefulde er fint til at starte med, det er helt okay at han får 4 skefulde 3 gange dagligt, så han på den måde kommer ind i en rytme og forstår hvad det handler om og så hans mave også kan følge med. Lidt og hyppigt er bedre end ingen ting.
Følg dette:
- Start gerne et måltid med at give ham lidt i hånden at sutte på, gumle på, opbløde med spyt og følg så efter med lidt skemad.
- Sæt ham i den høje stol ved bordet, hver gang han skal spise skemad og han skal sidde med ved bordet, når I andre spiser.
- Hold en rytme, hvor han konsekvent får skemad, når han vågner af en lur og får flaske inden han skal sove igen.
- Hold fast i tidspunkter og faste rutiner - genkendelighed giver tryghed
- Giv ham stor variation af mad, så han oplever det at spise som spændende og nyt - skift mellem forskellige former for grød og mos, lav det selv og køb også gerne forskellige produkter.
- Start både med grød, grøntsagsmos og frugtmos. Sidstnævnte er med til at holde gang i maven naturligt. Vent 1-2 uger med kød og fisk i grøntsagsmosen men herefter skal det tilsættes hver gang.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller anden form for grød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, både af blomme, fersken eller melon. Suppleres med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Starter med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignede. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver rugbrødsbjælker. Følg efter med grøntsagsmos (kød og fisk), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også her gerne lidt frugtmos og frisk frugt.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Starter igen med lidt i hånden at gumle på, det kan være brødskorper, agurk, en kartoffelbåd eller lignende, og så tilbydes han grøntsagsmos (kød og fisk), vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Maden han får skal som sagt smage af noget. Han skal have havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, gerne med lidt frugtmos som topping og så skal han have grøntsagsmos som i løbet af et par uger bliver med kogt kød og fisk. Du skal give ham mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser. De gammeldagsretter er ofte rigtigt gode og han må få næsten alt.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas, det er også okay. Du må meget gerne lave lidt sovs på sin grøntsagsmos, det kan være smørsovs eller tomatsovs - hvis I f.eks. får en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden med tomat og milde krydderier som timian og oregano og løg, så må han gerne få lidt af dette på sine grøntsager.
Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Du skal naturligvis mose eller blende maden til en konsistens som passer ham og så skal han som sagt sidde med ved bordet.
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Han lyder til at være en dreng som er meget optaget af hvad der sker omkring ham og derfor hurtigt mister interessen. Det er derfor din opgave at hjælpe ham med det.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Og så er det som sagt vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham - og ha en rigtig god fars dag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske