Svar: Hvor meget mælk - 7 mdr.
31. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn på 7 måneder vil trives rigtig godt med flaske 4 gange i døgnet og et samlet indtag af mme på ca 750ml. Ved siden af dette sikres deres væskeindtag ved at give dem vand af kop og via den væske der nu kan være i maden.
I 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 flasker i døgnet, svarende til ca 600ml og i 10 måneders alderen vil 2 flasker være super fint - svarende til 400ml som sikrer barnets jernbehov indtil 12 måneder.
De fire flasker man giver i 7 månedersalderen vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeres datter sover dog hele natten igennem uden at få mælk og hvis I trives bedst sådan og hun ved siden af sit mælkeindtag om dagen er i stand til at spise mad nok, så må det være sådan ...
Men ellers ser mit forslag til en dagsplan normalt således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden at få flaske først og lære at sove uden denne afhængighed
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos og der skal være mad i stykker, som hun selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske
Ved at give flaskerne over hele døgnet på denne måde sikres der også indtag af nok skemad. Men igen, hvis jeres datter bare sover hele natten væk og i øvrigt spiser godt om dagen, selvom hun der også får en del mælk - så er det fint nok :)
Håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, og rigtig glædelig fars dag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske