Svar: En meget stædig lille dame ...
31. maj 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære mor til lille fræk charmetrold :)
Det lyder godt nok som om at I har fået jer en lille filur, hun lyder til at have det rigtig godt. Faktisk tror jeg du har meget ret omkring det konsekvente og lidt bløde - jeg får lidt på fornemmelsen at jeres datter er en rigtig lille charmerende pige, som får og altid har fået en masse kontakt af både storebror, far og mor ... Det er naturligvis dejligt, sådan skal det også være, men - for der er jo et men - det er også vigtigt at der er nogle regler og at der opsættes nogle grænser og det er super godt at du er opmærksom på det.
Jeg giver dig helt ret i at hun skal sidde ved bordet, når I spiser og hun skal spise sammen med jer. Hun skal ikke længere sidde inde foran fjernsynet - selvom det er hyggeligt og det er helt fint at I forbereder hende på at det er spisetid om lidt og at fjernsynet slukkes og at I så også slukker fjernsynet, når tid er. Og ja, det udløser et voldsomt anfald af frustration og fortvivlelse og det gør det, fordi hendes hjerne halvdele simpelthen ikke har koblet de forbindelser der er nødvendige, for at hun kan bevare roen og affinde sig med situationen.
De forbindelser hun skal have dannet i sin hjerne, de dannes netop i sådanne situationer og dannes ved at I er der for hende, er lydhører, rummer hende osv. så hun ikke føler sig afvist men føler sig forstået - men samtidig holder fast i den regel I nu engang har opsat :)
I skal naturligvis overveje om hun skal sidde ved bordet med hyl og skrig eller om I skal lade hende være. Nogle gange vil det være nødvendigt at bære hende ud i køkkenet, sætte hende i stolen og forklare at nu er det der det foregår. Andre gange - tja, hvis fjernsynet er slukket og der egentlig ikke er noget særligt sjovt at lave imens I spiser, så vil hun måske af sig selv komme til bordet, når hun hører hvor sjovt og hvor hyggeligt I andre har det. Det er et forsøg værd.
Det er vigtigt ikke at give hende særlig meget opmærksomhed, men invitere hende til at være med og dette helt fra starten. Lad hende være med til at dække bord, lave maden osv. Hun kan sagtens med den alder hun har nu, deltage i forberedelserne til spisningen og at tage hende med fra starten (i stedet for at se fjernsyn) kan måske gøre at situationen helt kan undgås.
Det er også en ret vigtig information du giver, at hun ofte fint kan sidde ved bordet, når I er alene, der er ingen problemer. Det er mest når alle er samlet at hun stritter imod. Hvad handler det om? Prøv at overveje om I generelt har for meget fokus på hende, når I alle er samlet. Måske skal I have nye pladser? Hvis hun sidder for bordenden og troner på sin stol, så skal hun måske flyttes ned og sidde langs bordsiden i stedet, så hun ikke oplever at alle kigger på hende. Nogle børn elsker det, men andre bryder sig ikke om det, så et simpelt råd kunne være at ændre på pladserne ved bordet :)
I skal naturligvis servere mad som I med sikkerhed ved at hun kan lide - lad der være mindst en ting som hun normalt er glad for, det kan godt nogle gange bare være ½ stykke rugbrød ved siden af den varme mad. Så kan hun gå igang med at spise det hun er tryg ved og synes om og i øvrigt ellers have madro.
Hvis hun ikke har spist særlig meget til aften, så er det helt okay at hun får en godnatgrød eller lignende inden sengetid. Men den skal indgå som en del af putteritualet og igen - hun skal sidde ved bordet i sin stol, når hun spiser det.
Med hensyn til grøntsager, så kan I overveje om I skulle prøve lidt med "drik dine grøntsager" princippet. I kan blende grøntsager med forskellige frugter og lave smoothies til hende på den måde. Det kan være en god idé, i forhold til at få lidt grønt i børn.
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Også i hjemmebagte boller kan der kommes gulerødder eller f.eks. spinat, så hun via dem får lidt variation :)
Hun har jo en grænsesøgende alder og der sker også udviklingsmæssigt rigtig meget med hende lige nu, så det er klart at det også spiller ind - både ved middagsbordet, men også om aftenen, når hun skal sove... I skal naturligvis finde balancen imellem at anerkende hendes behov for at være jer nær, vide at I er der for hende osv. - Børn i jeres datters alder begynder ofte at blive bange for mørke og kan f.eks. godt have brug for en natlampe, når de skal sove, døren skal stå åben ud til gangen osv. så hun kan høre at I er der, så hun ikke føler sig alene.
At hun lige nu sover lidt mindre end normalt er helt okay, det skader hende ikke. At hun kan have svært ved at flekse sine sovetider - ja det er en mulighed. Selvom I har oplevet at hun har været god til det, så kan det være udmærket at I nu forsøger at holde nogenlunde fast i en fast stå op tid og fast puttetid - også selvom det er weekend. De fleste børn vil i jeres datters alder, have meget svært ved at flekse og sover hun længere om morgenen, vil hun ikke sove middagslur og bliver også sværere at få til at sove om aftenen ... Middagsluren kan flekses lidt alt efter om det er hverdag eller weekend (forstået sådan at hun i weekenden måske sover lidt kortere middagslur), men stå op tid og puttetid, bør I forsøge at holde nogenlunde ens.
At hun prøver grænser derhjemme og ikke ude, er fordi hun er fuldstændig tryg ved jer forældre. Det er jo netop der hun kan afprøve grænserne, fordi hun et eller andet sted føler at I jo vil elske hende uanset hvad ... :) Så selvom det er hårdt, så prøv at se det som et sundhedstegn, at hun prøver jer lidt af :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god fars dag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske