Svar: Snakker ved senge tid
31. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Dorthe
At jeres datter ikke falder i søvn med det samme, men ligger og snakker og hygger sig inden hun overgiver sig til søvnen, synes jeg lyder helt fint og helt okay.
Det hænger sandsynligvis sammen med at hun sover ret meget i løbet af dagen, ofte når hendes søvn jo op på 3-4 timer samlet og derfor er det naturligt at hun måske først er klar til at sove, når klokken er 20 ... men da det fungere godt for jer, og hun er glad og tryg ved sin seng, så synes jeg det lige nu er helt fint at putte hende tidligt og netop lade hende falde til ro på den måde I beskriver.
Sammenlagt vil de fleste børn have behov for at sove ca. 13½ time i døgnet, det vil ofte være fordelt, så barnet sover 2½ time om dagen og 11 timer om natten. Det svarer altså til at sove fra 20 til 07 og så sove en kort formiddagslur på måske 45 minutter og en middagslur på 1½ time. Jeres datter sover altså fint det hun har behov for også selvom I vækker hende om morgenen, når dagen skal begynde :)
På sigt kan man godt skulle putte hende senere, fordi det kan være uhensigtsmæssigt at hun forbinder det at blive puttet, men at skulle ligge i sin seng i op til en time uden at sove - det er et langt ritual. Men så længe hun stort set klarer det selv og ikke er afhængig af at I sidder hos hende hele tiden, så synes jeg som sagt at det er okay at I putter hende tidligt. Hun er jo glad og trives med det.
Men årsagen skal som sagt nok findes i at hun puttes før hun reelt er træt nok til at sove, når man ser på hendes samlede søvn over døgnet :)
Fortsat held og lykke og fortsat god søndag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske