Brev:
Vil ikke spise almindelig mad
31. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Vil ikke spise almindelig mad
Hej Helen.
Jeg håber du kan hjælpe mig med mit problem.
Mine to tvillingedrenge vil bare ikke spise almindelig mad! Deres lyst til skemad har varieret siden vi startede da de var 5 mdr. gamle. Vi er for nogle uger siden gået over til bare at give dem det, vi selv spiser. De er nu 8 mdr. gamle. Af og til vil den ene gerne spise, men den anden ikke, af og til er det omvendt og af og til kan den, der ikke vil spise “smitte” den anden, så de begge nægter at spise.
Jeg har prøvet at lave børnevenlig mad (kartoffelmos, pasta og kødsovs, krebinetter med kartofler og sovs, boller i karry) men lige meget hjælper det. Jeg har prøvet at sørge for at de ikke er for sultne (givet dem flaske kl. halv fire og aftensmad kl. 18, f.eks.), jeg har prøvet at sørge for at de er sultne (givet dem frugtmos eller a-38 kl. fire og aftensmad kl. 18), men det gør tilsyneladende ingen forskel.
Morgenmad kan jeg næsten ikke få dem til at spise (havregrød ca. en lille time efter de er stået op) og frokosten er ligeså. Jeg har prøvet at spise sammen med dem og gøre det til en social situation, men det er faktisk blevet sådan nu, at jeg ikke synes det er specielt hyggeligt at sætte mig til bords med dem, fordi det ofte ender i halvgråd og spildt mad.
Ofte starter det godt med 3-4 mundfulde, som de virker til godt at kunne lide, men derefter nægter de at spise mere. Jeg er desuden i tvivl om, hvordan jeg skal agere, hvis de ikke vil spise det, jeg serverer. Skal jeg servere noget andet eller bare lade dem gå til næste måltid (som jo altid er en flaske, da jeg følger den plan, som du tidligere har lavet for mig).
De sover nu også dårligt om natten og vil ofte gerne have mad to gange om natten, selvom vi var nået ned på én flaske midt nat.
Jeg er desperat og ked af det, føler slet ikke at jeg kan få det til at fungere med deres mad….og er bange for at de får for lidt mad/for få måltider på dagen, når de ikke vil spise.
Vores sundhedsplejerske har lige været på besøg og de ligger fint vægtmæssigt, så de udvikler sig jo fint på trods af deres “spisevægring”. Men det er altså virkelig et stort problem, synes jeg.
Hvad søren gør jeg?????
Mange hilsener
Katrine