Svar: Vil ikke spise almindelig mad
31. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
Det er enormt frustrerende at have børn som ikke vil spise, det virker nogle gange næsten provokerende, når barnet lukker munden, skubber tallerkenen væk, drejer hovedet - især hvis man har stået og lavet retter, som man synes er både velsmagende og lækre. Det kan få enhver mor til at føle sig magtesløs og ked af det og jeg kan godt forstå du synes det er svært.
Det er vigtigt at du nu skærer ned for flaskerne, så dine børn kun får 3 flasker dagligt og for at sikre bedst mulig plads til både skemad og mælk, vil jeg befale dig at du giver dem de tre flasker inden middagslur, aften og sen aften.
Derudover vil jeg anbefale dig at du giver dem både hjemmelavet og færdiglavet mad, samt mad i hånden og mad der skal tygges, samt mad med ske. Det er netop vigtigt at de får variation og det er super fint at de gerne vil smage og spiser 4-5 skefulde, derefter kan de så få små hapsere, som skal tygges og større stykker de selv kan gnave. Du er altså nødt til at variere hvert måltid lidt, så de netop får lidt forskelligt.
En plan for dagen ser således du:
Morgen 7.30: Grød, det kan være alle former for grød, gerne de grovere grødtyper som havregrød, flerkornsgrød, øllebrød - du kan også prøve at købe mysligrød eller lignende, som fås som færdige grødprodukter til babyer. Det vigtigste lige nu er at de begynder at spise, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, - det kan være en appelsinbåd eller et stort jordbær som de får lov ti at sidde og sutte på, suppleres gerne med lidt frugtmos (hjemmelavet eller frugtmos fra glas, køber du mosen, så vælg f.eks. et produkt som også indeholder fuldkorn.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, tunsalat, rognguf, makrel eller lignende. Suppleres derudover med lidt godt kogte pastaskruer, en kartoffelbåd, små stykker frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden og kan derudover også suppleres med grøntsagsmos fra glas, så de får lidt ekstra. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden at sutte på, ½ bolle med smør, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager af forskellig slags. Altså helt almindelig børnevenlig mad, igen skal der være mos og mad i stykker - frikadelle kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. De tilbydes noget i hånden at gnave i og får også små hapsere i munden, som du giver dem med fingrene. Vand af kop.
Kan evt. suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Vågner de af sig selv i løbet af natten f.eks. kl. 02, kan du også vælge at give flasken der i stedet for sen aften.
Jeg ved godt at når jeg sender en dagsplan som denne så ser det fuldstændig uoverskueligt ud og du tænker "hvordan skal jeg få dem til at spise alt det?" og det skal du heller ikke. Det er et spørgsmål om at de skal have lidt af alt og at variationen er vigtig. Så når du giver dem f.eks. 4 skefulde mos og de så afviser det, så skal du kunne tilbyde dem noget brød i hapsere i stedet for, når de så afviser det, så får de i stedet et jordbær at sidde med eller en pastaskrue at gumle på. Så et måltid består altså ikke kun af en del, men af lidt forskelligt og det er ikke meget de skal spise, bare lidt af hvert, så er det super godt :)
Og så skal du holde fast i at de faktisk vokser, trives og udvikler sig som de skal, så et eller andet må de jo få indenbords :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god søndag fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske