Brev:
Vil du ikke være sød at sove, skat?
31. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Vil du ikke være sød at sove, skat?
Kære Helen,
Vi har en pige på næsten 3 måneder og vi er stødt ind i søvnproblemer med hende, som ændrer sig en gang i mellem, men det er nogenlunde de samme problemer der kører i cirkel.
Vores problemer begyndte så småt for et måneds tid siden; dengang sov hun egentligt ret godt ca. 3-4 lure på 1½ time afgangen, men efter en 14 dags besøg af mormor som yndede at bærer rundt på hende, er hun/vi kommet ind i en dårlig vane. Idag sover hun stort set kun på os. Når hun skal sove, så tager vi hende op og går lidt rundt med hende til hun falder i søvn (hun falder ikke i søvn på andre måder), og det går som regel også fint, men når vi ligger hende fra os vågner hun, nogle gange før hun rammer madrassen og nogle gange kan der gå op til 15 min og så skal vi møllen igennem igen.
Hvis vi til gengæld ligger hende op på en af os kan hun sove op til 3-4 timer. Vi har prøvet at ligge hende på os i en 30 minutters tid, for derefter at ligge hende i hendes seng, men som regel med samme resultat. Det sker at hun, efter et par forsøg, kan ligge i 45 minutter, men det er nærmere undtagelsen der bekræfter reglen. Vi ved ikke rigtig hvad det vækker hende, tit er det maven der laver ballade, men nogle gange virker det bare som om at hun har uro i kroppen, hvor hun så stille og rolig bliver mere og mere urolig som hun ligger i sengen og efter 5 minutter ligger hun og flagre med armene og cykler med benene.
Vi prøver at vænne hende til at sove i hendes egen seng, og vi har i perioder haft lidt held til det, men det kræver som regel at efter ca. 10-15 min. vi skal ind hver 2. min og holde en hånd på hende og vugge hende til ro, for igen, hun får en uro i kroppen så snart vi ligger hende fra os. På en god dag kan vi få hende op på 3 lure af 45 min, men vi tror ikke det er nok for hende, fordi nogle dage ved en 18-19 tiden, bliver hun rigtig sur, skriger og vil slet ikke falde til ro. Det kan vare 10-30 minutter, hvorefter hun falder i søvn. Disse dage tør vi ikke ligge hende fra os, da hun måske vågner og skriger videre, men generelt får hun lov til at ligge og sove på os en gang om dagen, da vi så er sikre på at hun i hvert fald får 3 timers god søvn.
Vi forstår ikke hvorfor hun vågner efter 30-45 min, når hun (som vi ser det) tydelig vis ikke får nok hvile. Vi har haft masser af teorier om hvorfor, f.eks. fordi hun nok bare ikke er træt længere, maven gør ondt, hun skal skide eller måske hun er sulten, eller fordi hun drømmer noget der vækker hende. Bortset fra den sidste teori, har vi efterprøvet alle de andre så godt vi kan, men hun vågner stadig efter ca. 45 min. Vi kan selvfølgelig også ha’ taget gruelidt galt, og hun er ikke træt efter 45. min, og grunden til at hun bliver sur om aftnen er pga. hun bliver over- eller understimuleret, men vi har svært ved at skelne de to situationer ad.
Vi ved ikke rigtig hvordan vi skal takle hendes søvn problemer. Hvis vi lader hende sove på os, løser vi jo ikke noget, vi gør bare problemet værre. Og hvis vi lader hende sove i hendes seng i 45 min af gangen, får vi ballade om aftenen og vi går rundt med den bekymring at hun ikke får nok søvn.
Vi prøver at finde en fast spise/sove rytme, men vi har svært ved at finde ud af hvad der er rigtigt at gøre, og hvordan skal vi gøre det.
Hvis det er relavant, hun bliver ammet ca. hver 3. time.
Vi håber ikke at brevet er blevet for langt, men tankerne hober sig op som dagende går.
Kan du hjælpe to fortvivlede nybagte forældre?
På forhånd mange tak for hjælpen. :)
Mange hilsner,
De fortvivlede.