Svar: Vil du ikke være sød at sove, skat?
31. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der er som jeg ser det, to ting som især spiller ind hos jer. Det ene er jeres datters alder og udvikling, det andet er måden hun falder i søvn på ...
I 3-4 måneders alderen begynder små børns søvn at ændre sig, selve søvnen begynder at indeholder nogle faser som minder mere om den søvn vi voksne har, verden åbner sig for barnet og der opleves mere, mange indtryk skal bearbejdes i denne alder. Derfor vil man ofte se en ændring i barnets søvnmønster her. Det ses blandt andet ved at barnet i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, barnet powernapper lidt mere end tidligere og ofte har barnet en meget lang vågenhedsperiode om aftenen.
Man kan dog i denne alder begynde at regne nogenlunde regelmæssigt med at jeres datter har brug for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur. Og det vil være fornuftigt at arbejde på en sådan rytme.
Udover at barnet begynder at sove mere kortvarigt, så vil barnet ofte også samtidig have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer hende inden hun skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lege med hende, skifte hende osv. og så amme fra modsatte bryst inden hun skal sove igen. Næste gang hun vågner, så ammer du fra den side, hvor hun tog toppen sidst, sikrer dig at hun spiser godt og effektivt der, skifter hende og tilbyder toppen fra modsatte side inden hun igen skal sove.
Ved at tilbyde hende bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at hun får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen.
Når hun skal sove, så er det helt naturligt at få bryst og de første måneder også at falde i søvn ved brystet. Med den alder hun har nu, så vil det dog være rigtig fint at I prøver at putte hende inden hun falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Hun skal altså ikke være spilvågen, men heller ikke sove - hun skal være lige ved at falde i søvn, hun skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, hun misser med øjnene og lige når at registrere hvor hun bliver lagt.
Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen. Hun må meget gerne være svøbt, så hun føler sig omsluttet som når hun ligger i jeres arme, men det vil netop være af et klæde og ikke af jer og det vil gøre det lettere at lave skiftet fra favn til seng, hvis hun er svøbt.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril vognen lidt og lul hende til ro på den måde.
Hun skal ikke ligge og græde, hun kan naturligvis godt være lidt ked af det lige der hvor søvnen skal indfinde sig og hun har svært ved at koble fra - men der er her tale om få minutters gråd og hun græder ikke ulykkeligt, men mere som en overtræt små klynken lige inden hun sover. Er hun ulykkelig, så skal hun op, have mere mad, skiftes, trøstes - hvad der nu er galt og så må I prøve at putte igen, når hun atter er faldet til ro.
En plan I kan arbejde hen imod kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning og sover videre
Morgen: Ammes ofte og vågner med en amning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til 3. lur
Aften: Ammes, spiser hyppigt og tanker sig op til natten, puttes
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover igen
Du skal regne med 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Alt efter hvor sent og hvor lang den 3. lur er, vil det påvirke tidspunktet for nattesøvnen. Det er ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover 3. lur så sent at de naturligt går sent i seng. Mange børn sover ikke før kl. er mellem 21-23 i denne alder.
Hendes samlede søvnbehov er på ca 15 timer i døgnet - ofte fordelt med 5 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og 10 timer om natten (afbrudt af amning).
Læs meget gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som beskriver, hvad I kan forvente i forskellige aldre :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske