Svar: Ferie uden lillebror
14. juni 2004
Alder:
8 mdr.
Kære rejsende mor
Det er en svær problematik for jeg forstår til fulde dit hensyn til de lidt større børn.
Generelt kan man sige at et barn på 8 mdr ikke vil forstå hvor du pludselig er henne og derfor godt kan føle sig forladt. Det positive er dog at din dreng fortsat vil være hos sin far og også farmor som han kender godt.
Samtidig så er 8 mdr´s alderen dog en periode, hvor din søn øver sig i at være 'seperat' fra sin mor. Det ser du blandt andet ved, når han begynder at kravle, at han fra at sidde på skødet, kravler ned og sidder ved dine fødder, og langsomt bevæger sig længere og længere væk fra dig. Han vender sig og tjekker at du hele tiden er der, kommer nogle gange tilbage for at blive tanket op (du er fortsat den trygge base) hvorefter han stille og roligt tør bevæge sig længere og længere væk.
Hvis du tager af sted uden ham, så skal du nok være forberedt på at han efterfølgende vil reagere ved måske at afvise dig, når I ses igen. En afvisning, der godt kan vare uger.
Med den alder han har vil han ikke kunne forholde sig til at du kommer igen og at far fortæller at mor kommer på søndag, forstår han ikke. Han har heller ikke en alder, hvor du kan tale med ham i telefonen og på den måde lade ham vide at du stadig er der. Postkort og mails får han heller ikke noget ud af:o)
Spørgsmålet er derfor hvor knyttet han er til sin far? Om far vil være 'tryg base' nok for ham med den alder han har.
Hvis du vælger at tage af sted, så kan det være en god idé at du laver et lille fotoalbum med billeder af dig selv og de større børn og ham. En lille bog, som han kan kigge i og på den måde fortsat være lidt mere bevidst om at I stadig er der.
Du skal også overveje, hvordan rutinerne er hos jer normalt. Er det f.eks. altid dig der putter ham, når han skal sove? Altid dig han søger trøst hos, når han er ked osv. eller er det noget som far ligeså godt kan.
Det er lidt af mine umiddelbare overvejelser. Hvilken beslutning der er den rigtige, må I tage en snak om.
Fortsat held og lykke med alle børn og rigtig god rejse, hvad I end beslutter jer til:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske