Brev:
Plan for dagen - 7 mdr.
31. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Plan for dagen - 7 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dine svar – det er en stor hjælp, i sær når man bor et sted uden mødregrupper/sundhedsplejersker etc:)
Vores datter er nu blevet 7 mdr (d. 25) og jeg ville sætte pris på din hjælp mht en plan for dagen, da den sidste uge er gået rent i kaos! Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvornår og hvor meget jeg skal amme samtidig med måltider, om maden er korrekt, dvs om jeg giver hende nok og varieret ”rigtig” mad, og deruder har hun nu pludseligt meget svært ved at falde i søvn. Hun plejede ellers at falde nemt i søvn om aftenen, men det har hun ikke gjort den sidste uges tid, og jeg ved ikke om jeg er i gang med at skabe en forkert rytme, som slet ikke passer hendes alder og udvikling.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
5-6 tiden – ammer, sover videre, men ofte så sammen med mig.
7-8 tiden – vågner (før vågnede hun kl. 7, men nu kan den nogle dage blive 8)
8.30/9 – morgenmad (havregrød med frugtmos som topping samt nogle stykker frugt til at bide i, vand af kop)
9 tiden – ammer før lur
9-10 tiden – starter 1. lur (før faldt hun altid i søvn meget nemt omkring kl 9 og sov 1-1½ time, men det sidste stykke tid bliver den 10 (eller mere) og så sover hun blot 40/45 minutter.
12 – frokost (grøntsagsmos – nogle dage med kød eller fisk – derudover nogle stykker grøntsager til at bide i, vand af kop)
13 – ammer før lur
13-14 tiden – starter 2. lur (før faldt hun altid i søvn kl 13 og ganske nemt, men nu bliver den nogle gange 14 – hun sover på gode dage 1-1½ time, men er også begyndt at sove blot 40-45 minutter)
15 tiden – ammer (men hun tager næsten ingenting, så overvejer at droppe denne amning hvis muligt)
15-16 - frugt (moset frugt med stykker af frisk frugt til at bide i, vand af kop)
17 tiden – starter nogle gange 3. lur, afhængig af hvor meget hun har sovet i løbet af dagen. Her sover hun max 40-45 minutter.
17.30 – ammer (måtte starte på at amme her, og det virkede som om det hjalp på nætterne, så hun fik noget mere mælk i løbet af dagen i stedet for at skulle indhente hver 3. time om natten)
18.30/19 – aftensmad (hirsegrød/majsgrød etc, med frugtmos som topping, grøntsager til at bide i, vand af kop)
19.30 tiden - bad
20 tiden - ammer og putter for natten. Men på det sidste kan jeg blive ved med at skulle putte og amme. Først spiser hun ikke så meget, men er meget træt og pylrer, eller skal lige undersøge en masse, men jeg prøver at putte, men hun falder først i søvn når hun har ”tømt” begge bryster, hvilket kan tage lidt tid. Så det er en tid som kan tage en time eller mere, med skiftevis amning/putning/amning/putning, derudover kan hun være meget aktiv i sengen selvom hun er træt, nogle gange med lukkede øjne hvor hun ruller om på maven, lægger sig i kravlestilling, slår hovdet ind i gavlen og begynder at græde.
22-24 tiden –ammer (er begyndt at tage hende op sovende ved 22/23 tiden, for at se om det kan hjælpe, så hun ikke skal ammes ved 2-3 tiden)
Umiddlebart synes jeg det er fint hvis hun sover fra 22-24 tiden til 5 tiden uden amning, men jeg får ofte at vide hernede at hun burde sove hele natten uden amning, men det kan jeg ikke helt forstå. Hvis hun vågner på andre tider om natten, kan jeg ofte klare det med en sut og en trøstende hånd.
Hun har afføring flere gange om dagen (nogle dage 3-5 gange).
Hun skal starte ”børnehave” til september (da er hun lidt over 10 mdr), og der er rytmen aflevering ved 8 tiden, frokost ved 12 tiden, lur fra kl 13-15 og frugt kl 15.30. En gang om ugen går vi til svømning hvor vi kommer senere hjem (hernede ligger aktiviteterne ganske sent set med danske øjne), og den aften er det endu sværere at få hende til at falde i søvn om aftenen.
Jeg ville derfor høre dig, om jeg skal prøve at lave om på dagsplanen, er der mad, amning eller lure som jeg skal gøre anderledes?
Igen tusinde tak for din hjælp.
Mange hilsner,
Marie