Svar: Plan for dagen - 7 mdr.
31. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Nu hvor din datter er 7 måneder, vil det være rigtig godt, du giver hende mere og mere rigtig mad, mad med mere bid i, mad der smager af noget. Hun må få stort set alt og udgangspunktet skal være mere og mere familiemad. Faktisk er det ret vigtigt at du nu udnytter hendes naturlige lyst til at putte i munden, jo mere variation du kan give hende nu, jo bedre er det faktisk, jo mere forebygger det kræsenhed senere hen :)
Det vil normalt være passende med 4 amninger i døgnet ved siden af den væske hun kan drikke af kop og derudover skal hun så have 3 store skemåltider og to mindre mellemmåltider.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, suppleres evt. med små bidder af en bolle for at øve sig lidt mere i at tygge, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 10 og skal ikke ammes først, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos altid med kød eller fisk, tilbydes brødskorper, agurk eller andet at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30, må gerne sove 1½ time her, tril hende evt en tur, så hun på den måde kommer ind i en rytme med at sove en længere lur midt på dagen.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop. Behøver sandsynligvis ikke amning her - men det kan være bedre at amme her end kl. 03 om natten ... :)
Skal ikke sove 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er den mad I spiser, almindelig børnevenlig mad. Hun må gerne få ris med sovs, det kan være boller i karry, ris med sursød-sovs, eller måske paella med kylling, rejer, muslinger eller andet - hvad I nu kunne tænkes at spise af lækre ting, hvor I bor. Du kan lave tomatsovs eller bare en smørsovs, som kan hældes over. Hun kan få indmaden af en frikadelle i sin grøntsagsmos, hun kan få laks fra ovnen, hun kan få kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, krydret med timian, oregano og løg ... Vand af kop.
Maden skal naturligvis være i en konsistens hun kan kapere, men udgangspunktet er jeres mad. Hun kan ud over sin mos få en kartoffelbåd eller stykker af grøntsager i hånden at bide i.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 Tidspunktet kan naturligvis variere efter hvor lang og hvor sen en middagslur hun har taget.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden at få mælk til næste morgen tidlig.
Det er helt fint at du tager hende op og ammer hende mere eller mindre i søvne sen aften, inden du selv går i seng. Det man kalder for et drømmemåltid. På den måde kan du nemlig dække hendes behov uden at du behøver blive vækket kl. 02, hvor du selv sover rigtig godt :)
At sove igennem i denne alder er at sove ca 6 timer uden at få mælk - det vil sige sove fra ca 23.30 til 05.30 og det lyder faktisk som om at din datter er i stand til dette - så det er super fint og mere kan du ikke forlange lige nu :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske