Svar: Aftensmaden fungerer slet ikke for os
31. maj 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Mille
Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at give jeres dreng en rum-opdelt tallerken og så give ham ganske lidt i hvert rum. Der må gerne være pasta i det ene rum, laks i det andet, gulerod i et tredie og måske et stykke brød ved siden af.
Det handler om at maden skal serveres adskilt og skal virke overskuelig. Hvis der ligger for meget på tallerkenen, så kan han ikke overskue at spise det og bliver frustreret og ked af det. Samtidig er det vigtigt at han får lidt af det, du ved han kan lide, så han går igang med at spise og forbinder det at sidde ved bordet og netop skulle have mad, med noget hyggeligt og rart. Det er vigtigt ikke at gøre måltidet til en kamp, men gøre det hyggeligt og okay for jer alle.
Det er helt naturligt for hans alder at han er meget selektiv og nogle gange kan du naturligvis godt være nødt til at servere 'det kedelige' først, som du skriver, så han får noget af det han ellers ikke rigtig gider spise og bagefter får noget pasta eller andet, som glider lettere ned.
Man skal naturligvis anerkende at der er mad han ikke bryder sig om, ikke kan lide - der er jo sandsynligvis også retter du ikke selv spiser og af samme grund laver du dem ikke, så derfor får I dem aldrig ... på samme måde kan jeres dreng sagtens have ting, han ikke bryder sig om og det er okay.
Men ofte handler hans afvisning også om at han er træt, mangler overskud efter en lang dag, ikke kan overskue det at spise og her hjælper det nogle gange at lege maden ind i ham eller f.eks. lade ham komme over på dit skød og blive hjulpet. Man kan godt med børn i denne alder være nødt til at nøde dem lidt, - ikke kræve for meget af dem, men hjælpe dem med at få spist, også selvom de sagtens kan selv. Det handler om at de simpelthen er så trætte om aftenen og at de har brug for at vi der ikke stiller alt for store krav.
Hans afvisning kan naturligvis også handle om, hvordan I reagerer, når han afviser maden - for han er jo og bliver mere og mere bevidst og ved godt at han ved at knibe munden sammen og skubbe tallerkenen væk kan blive centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det ... :) Så madro er også vigtigt, ikke for stor fokus på ham og pas på at I ikke kommer ind i en rutine, hvor han som belønning for at have afvist noget, får tilbudt noget andet og for ham mere lækkert.
Det er helt fint, at han tilbydes andet, så han ikke går sulten i seng, men det skal ikke være i direkte forlængelse af aftensmaden - det skal være en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet.
Du skal også se på hans indtag over hele dagen og sikre dig at han via kostsammensætningen dagen igennem får lidt fra alle fødevaregrupper. Ser du kun på et enkelt måltid, så bliver det hurtigt meget ensformigt, så prøv at tilbyde ham gryn, brød, kød, fisk, grøntsager, frugt, surmælksprodukter osv. hele dagen igennem, 7 dage om ugen, så han set over længere tid får variation.
Suppler ham evt. med en multivitaminpille, så du på den måde sikre hans indtag lidt bedre. Knæk den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske