Svar: Frygtelige nætter trods skemad
1. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Kære A
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, kun at sove 3-4 timer i træt - jeg forstår godt at du efterhånden længes efter en sammenhængende nattesøvn ...
Måske skulle I bare en enkelt nat lade far tage over og give flaske, nu lillepigen tager imod flasken så du fik mulighed for at få sovet mere sammenhængende og fik nye ressourcer. Om du helt skal stoppe med at amme - umiddelbart tror jeg ikke det løser så meget i forhold til natteuro, men det kan naturligvis hjælpe fordi andre kan tage over, så det ikke kun er dig der er på.
Det er korrekt at mme mætter mere end modermælk og at børn der får flaske derfor ofte spiser lidt færre gange i døgnet end børn der ammes. Derfor oplever mange også at det mætter lidt mere at barnet får flaske om aftenen og barnet derved sover længere, end når barnet ammes. Men mme kan faktisk også give ekstra uro i maven - det er vidt forskelligt, hos nogle fungerer det bare rigtig godt, hos andre giver modermælken mere ro og bedre nattesøvn, simpelthen på grund af sammensætningen. Problemet er at man ikke kan vide det, før man prøver .... :)
Der er sandsynligvis lidt vane inde over det med at vågne og det lyder jo heller ikke som om at lillepigen har brug for at få mælk hver gang hun vågner. Og det er naturligvis her vigtigt at du er opmærksom på, hvordan du reagerer, når din datter vågner og får skabt vaner, som gør hende mere og mere uafhængig af dig og din hjælp. Lige nu er hun dog så lille at hun naturligt stadig har brug for hjælp til at få skiftet stilling, få dynen om sig igen, blive beroliget, kærtegnet osv. i løbet af natten - men en sut eller mælk i munden behøver hun måske ikke hver gang :)
Og så er det måske ikke alle lyde du skal reagere på - du fortæller jo at hun om natten kan finde på at ligge og pludre højlydt og det lyder jo som om at hun har det godt. så længe hun ikke er ked af det, ikke vågner og græder, men vågner og udnytter de stille nattetimer til at pludre i - så har hun det jo tilsyneladende meget godt og så må du gerne sove videre. Du behøver altså ikke reagere på alle hende lyde, pludren osv. om natten, men må godt prøve at sove videre og derved også vise hende, at om natten er der så vidt muligt ingen aktivitet.
Du skal regne med at hun har brug for at sove 3 lure dagligt og at hendes dagslure samlet vil vare ca. 5 timer, hendes nattesøvn ca. 10 timer.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner ofte gerne med en ekstra morgenamning, når dagen begynder.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20. tidspunktet varierer igen efter hvor lang og hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Evt. amning/flaske
Jeg håber at ovenstående plan for dagen viser dig, hvordan det kan se ud og hvad I evt. kan arbejde mod og forvente af jeres datter nu og med den alder hun har. Som du kan se er måltiderne adskilt så hun får skemad og derefter får mælk inden hun skal sove. Og generelt gives mælken som en del af putteritualet til hver lur.
Ved at følge en plan som denne, så sikrer du hende både mad og mælk nok dagen igennem og samtidig vil de 3 lure, når de ligger på disse tidspunkter i løbet af dagen ofte spille positivt ind på nattesøvnen. Som det er hos jer lige nu, så powernapper jeres datter en del og sover ofte også en powernap om aftenen - og hendes dagsrytme, påvirker naturligt også hendes natlige rytme.
Så jeg håber at planen viser dig hvad hendes behov er, helt præcist hvor meget mælk hun egentlig får ved du jo ikke, når du både ammer og giver flaske, men du må gå ud fra at hun nu får det hun har behov for - du oplever jo også at hendes bleer er blevet tungere ...
Så en løsning hos jer kunne godt være at arbejde lidt mere på en helt fast rytme om dagen - ikke kun i forhold til skemad, men også i forhold til hvor meget hun sover og hvad tidspunkter hun sover på - fordi det handler om hendes indre ur, den cirkadiske rytme og dermed også påvirkning af dette om natten.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske