Svar: Tryghedsnarkoman der ikke vil sove i tremmeseng
2. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Kristina
Det er helt normalt at Luna søger mor lidt ekstra i øjeblikket, det handler om den alder og udvikling hun lige nu går igennem og det er rigtig godt, at du giver hende ekstra tryghed og nærhed, når hun viser behov for det.
Far skal dog stadig også være på banen, og det er super vigtigt at han tager det roligt og ikke lader sig slå ud af, at mor måske er bedst til nogle ting i øjeblikket. I kan stadig godt holde fast i at han f.eks. er den der bader hende, giver hende skemad, pusler hende osv. ligesom han jo også kan få hende over, når hun har spist sin flaske og skal bøvse, pludres med osv. Det vil være fint at lade far lege, tumle osv. med hende, når hun er mæt og glad og har overskud - og så lade mor tage over, når hun er træt og skal puttes.
For at lære hende at sove uden at være i din favn og samtidig lære hende at tremmesengen er god at sove i, så kunne I gøre det at I giver hende flasken i sengen, når hun skal puttes i den. I skal her sørge for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, det kan I gøre ved at komme en lille pude, et håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Det vil være meget fint at hun får flasken, der hvor du ønsker hun skal sove og at flasken så fjernes, hun misser med øjnene, du holder hendes hænder, giver hende fysisk kontakt og fysisk ro og hun så overgiver sig til søvnen.
Det kan være et forsøg værd at "slå to fluer med et smæk" i jeres situation :)
Det er sandsynligvis ikke tremmesengen at hun har noget imod, men derimod skiftet fra favn til seng, det er naturligt utrygt at falde i søvn i dine arme, blive flyttet og opleve at ligge et andet sted - ligeså snart hun kommer tilbage i din favn og mærker din nærhed, er der ro på igen - det er helt naturligt og også helt okay.
I kan også gøre det, at I fjerner siden af tremmesengen og kobler hendes seng sammen med jeres seng. På den måde kan I ligge i hver jeres seng og hun kan lære at sove i egen seng, samtidig med at du kan berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. som hun også har behov for. I ligger altså stadig meget tæt ved hinanden, men uden at hun ligger i "smørhullet" og stadig lærer hun at sove, hvor I gerne vil have hun sover :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske