Svar: Mad fra grill, rugbrød, honning, æg
2. juni 2010
Alder:
21 mdr.
Kære L´s Mor
Grillede og røgede fødevarer kan have højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet mad, men det kan indgå som en del af en varieret kost.
Til børn er det en god idé at følge disse råd:
- Undgå røgeksponering af spiselige flader. Pak f.eks. gerne fisk eller grøntsager ind i folie, når det lægges på grillen. Griller I pølser, kød og lignende, så lad være med at grille det sort og giv barnet de lyseste stykker.
- Vær opmærksom på at PAH-indholdet er lavest midt i kødet og stiger hen mod overflader eksponeret for røg. Giv derfor helst børn kød og fisk fra midtstykket.
- Hvis man griller fisk med skind, så skal man være opmærksom på at de højeste PAH værdier netop findes i skindet. Derfor er det en god idé at kassere skindet og ikke spise det.
Med hensyn til rugbrød med kerner, så må hun gerne få dette nu. Hun burde med den alder hun har, fint kunne tygge sig igennem kernerne og nedbryde dem i sit tarmsystem.
Hun må også gerne få honning. Det er børn under et år som ikke bør tilbydes honning. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden ved spædbarnsbotulisme.
Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.
Voksne og større børn bliver kun syge hvis de spiser mad med toksin, hvor sporerne er inaktive og uden betydning. Men hos de helt små børn medfører indtagelse af sporer sygdom, da sporerne deler sig og og danner toksin i det specielle miljø som findes i tarmene hos børn der ernæres med mælk.
Jeres datter er så gammel nu, at hun sagtens kan tåle at få honning en gang imellem :)
Og æg vil mange børn rigtig gerne have og det må hun også gerne få. Hårdkogte æg og æggekage, æggepandekager osv. kan fint indgå som en variation af kosten. Der er ikke noget fast max på indtagelse af æg, normalt siger man at barnet kan få 1-2 æg om ugen. Det er generelt vigtigt at man varierer kosten og hvis man giver barnet æg hver dag, så er variationen ikke særligt stor. Det handler således mere om et varieret indtag end om et maksimum af indtag. Og jeres datter må gerne få æg i weekenden, når I alle hygger jer med det :)
Fortsat held og lykke med hende, fortsat god sommer - forhåbentlig snart uden regnvejr og bedre grill-vejr :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske