Svar: Hvordan får vi hende til at spise det sunde?
2. juni 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Charlotte
Børn i din datters alder bryder sig ofte ikke om kogte eller ovnbagte grøntsager, men vil en gang imellem godt acceptere dem rå. Derfor er det godt at forsøge med rå grøntsagsstænger og ofte hjælper det, hvis man laver dip til, så man kan sidde og dyppe, bide, dyppe igen - det synes de er mere hyggeligt og sjovt ...
Det vil ofte være sådan at maden ikke spises, hvis barnet føler sig snydt, fordi vi gemmer grøntsager i f.eks. kødsovs, pastaretter eller lignende. Derfor er det bedre at være helt ærlig og fortælle hvad der er i, ellers bliver hun jo mistroisk til næste gang - og så naturligvis servere tingene adskilt.
Det kan en gang imellem lykkes at få børn til at spise grøntsager, hvis de bages ind i boller eller brød. Selvom det er spinatboller, gulerodsbrød eller rødbedebolle eller hvad det nu kan være, så spiser de det ofte - fordi hjemmebagte boller faktisk smager rigtig godt, også selvom der er lidt grøntsager i. Man kan faktisk også nogle gange få børn til at spise grøntsagerne ved at lege med dem, skære dem ud i sjove faconer, bruge ting som barnet godt kan lide - f.eks. spise prinsesse ærter, eller mickey-mouse-kartofler eller shrek-kål. Sådanne små kneb gælder naturligvis også :)
Og så kan det være en rigtig god idé at lave grøntsags smoothies, ud fra devisen "drik dine grøntsager". Du kan med fordel lave juice eller smoothies ved at blande grøntsager med forskellige frugter. Det der er med smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at hun får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden. Det kan også være en fordel at tilsætte A38, fordi det neutraliserer syren lidt.
Håber du kan bruge lidt af dette videre og ellers må du supplere hendes kost med en multivitaminpille, så hun på den måde får lidt ekstra vitaminer og mineraler :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske