Svar: Måltider - 18 mdr.
2. juni 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Gitte
Det lyder umiddelbart som om at Emilie spiser lidt fra alle fødevaregrupper og derved bliver dækket fint ind. Du fortæller dog at hun får kærnemælk og i Danmark anbefales dette normalt først fra ca 3 år, på grund af det lave fedtindhold - det samme gælder minimælk og skummetmælk. I Danmark lyder anbefalingen at børn på 1½ år som din datter, bør drikke letmælk, altså mælk med 1,5% fedtindhold.
Det er meget fint at bruge rester fra aftensmaden som frokost, så hun på den måde får både kød, fisk og grøntsager to gange dagligt og nogle gange vil det som ikke blev spist om aftenen, blive accepteret til frokost dagen efter. En kartoffel kan sagtens gives som en kold gnavekartoffel til frokost og vil så måske blive spist ...
Kartofler kan generelt laves på rigtig mange måder og hvis hun ikke er til almindelige kogte kartofler, så kan du prøve at give hende kartoffelmos med millionbøf eller simpelthen mose kartofler med sovs og se om de så glider ned. Du kan også lave kartoffelbåde i ovnen eller lave kartoffelrøsti, du kan lave bagt kartoffel, som spises med smeltet smør eller lidt dressing - der er flere muligheder her.
Det er meget fint at du ikke laver specielle retter til hende, men går ud fra at hun kan spise det samme som I andre, når du laver almindelige børnevenlige retter. ...
...
Hun har stadig godt af at få kogte grøntsager, men må med den alder hun har nu også gerne begynde at få lidt råkost og du kan hakke det meget meget fint, blande f.eks. fint hakket gulerod og spidskål og komme lidt ananas og rosiner i - så glider der måske lidt mere ned på den måde.
Du kan bage boller eller brød med forskellige grøntsager i, det kan være spinat, som du måske ellers ikke ville få hende til at spise, som hun så får på den måde.
Og så er det en rigtig god idé at lade hende være med til at forberede maden, putte salaten og grøntsagerne i skåle osv. så hun undervejs smager lidt. Hvis hun har spist lidt grønt inden aftensmaden, så behøver du ikke fokusere så meget på at der glider mest kød ned, når I sidder ved bordet :)
Og så er det generelt en god idé at holde fokus på hendes indtag over flere dage, netop fordi børn i jeres datters alder spiser meget selektivt, så kan det virke ensformigt, hvis man kun ser på hendes indtag til et enkelt måltid eller hen over en enkelt dag.
Og hvis du skønner at hun har brug for ekstra vitaminer og mineraler, så vil det være rigtig godt at supplere hende med en multivitamintablet dagligt, den kan knækkes i kvarte, så hun kan tygge den og ikke får den galt i halsen :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske