Svar: Drikkevarer
2. juni 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Gitte
Den bedste tørstslukker er vand og det er vigtigt at lære børn at drikke helt almindelig rent vand, som ikke smager af noget.
Derudover kan bør drikke mælk, så de får deres behov for kalk dækket - det gør de normalt ved at få et glas mælk morgen og aften og få lidt yoghurt, sovs, ost osv. i løbet af dagen. Det anbefales at børn fra 1-3 års alderen får letmælk, de fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk anbefales normalt først omkring 3 års alderen ...
Juice og saft må hun naturligvis godt få, men det hører til det lidt mere lækre, som ikke gives hver dag, men en gang imellem, når det skal være lidt ekstra hyggeligt. Generelt får børn alt for meget sukker og det er netop problemet med juice og saft, at det indeholder en del sukker. Men lidt må hun naturligvis godt få.
Man kan nogle gange sagtens lave lidt friskpresset saft og evt. tilsætte grøntsager, for at få barnet til at spise og drikke lidt mere varieret og det er helt okay. Det er bare vigtigt at barnet får det som et lille mellemmåltid eller lignende og ikke går og nipper af det over længere tid, da frugtsyren kan skade barnets tænder.
Sodavand bør hun ikke få, ej heller kakaomælk og lignende. Heller ikke de alternative mælkeformer som soyamælk, rismælk, havremælk, kokosmælk og lignende bør gives til små børn.
En lille smule te, hvid te, grøn te eller kamille te er i orden, det vil mange børn gerne have, når de er forkølede og i små mængder er det helt okay.
Generelt behøver man ikke gøre særlig meget for at introducere forskellige drikke for barnet. Hun finder meget hurtigt ud af hvad I voksne og også andre børn drikker og vil naturligt selv bede om dette, hvis I er sammen med andre. Så sålænge hun er glad og tilfreds med at få vand og lidt mælk og juice en gang imellem, så behøver I ikke udvide hendes drikkerepertoire :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske