Brev:
Forslag til dagsrytme
3. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Forslag til dagsrytme
Kære Helen.
Som udgangspunkt skal man vel ikke ændre noget, der fungerer, men jeg vil så gerne have, at vores datter (og jeg!) har en nogenlunde fast dagsrytme.
Derfor har jeg kigget en del på dine forslag til dagsrytmer - henvendt til andre mødre her i din brevkasse. Ét af foreslagene har jeg nu forsøgt at følge og der er i den forbindelse opstået nogle spørgsmål:
'Drømmeflasken'/amning kl.23: er denne nødvendig? Vi går i seng senest ved 22-tiden og vil derfor alligevel skulle både vække mig selv og vores datter for at amme hende på dette tidspunkt. Vores datter vågner i øjeblikket et sted mellem 2 og 3 for at blive ammet, og det fungerer egentligt fint for os.
Men...
Betyder det noget for hendes sult og lyst til morgenmad, om hun er blevet ammet kl.23 og 06 (som du foreslår), eller om hun bliver ammet ca. kl.20:30 + (evt. 21) og 03, som nu?
Vores dag (efter at vi har forsøgt at følge dit forslag), ser således ud:
Kl.8:30: står op, tøj på osv.
Kl.9: morgenmad
Kl.9:30: lege
Kl.10:30: frugt
kl.10:45: ammes og puttes til formiddagslur (jeg kan ikke trække hende længere end maks to timer efter hun er stået op) - sover et sted mellem 45 minutter og 1½ time
Kl.12: frokost
Kl.12:30: lege
Kl.14: ammes og puttes til middagslur - sover 1-2 timer (afhængigt af om det er i barnevogn eller tremmeseng)
Kl.16: frugt, skorper osv.
kl.16:30: lege
kl.18: aftensmad, ammes nogle gange kortvarigt herefter og tager somme tider en kort lur på 15 minutter afhængigt af middagslurens varighed
Kl. 19:30/20: nattøj, ammes, falder i søvn ved brystet og kan derefter lægges i seng.
Kl.20:30/21: vågner (som regel) og er frisk og vil lege. Ammes igen.
Kl.22 (ca): hele familien går i seng og vores datter falder i søvn inden for 10 minutter i sin egen seng.
Kl.2/3: vågner - ammes sovende
Vores rytme fungerer lige nu, men når min mand og jeg begge begynder på arbejde (godt nok først til november), skal vores datter afleveres i vuggestue kl.6:30, det vil sige stå op ca kl.5:30 og derfor skal vores dagsrytme laves en hel del om hen over sommeren og tidligt efterår. Hvordan gør vi lige det?!
Det var en masse spørgsmål, som jeg glæder mig til at få besvaret.
De bedste hilsner herfra.