Svar: Aktivering 6 mdr
14. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder bestemt ikke som om at I gør noget forkert, tværtimod, så lyder det som om at du er meget opmærksom på din søns behov og signaler:o)
Du har ret i at det heller ikke er nogen skade til at få lov at ligge og kigge rundt og fordøje de forskellige indtryk. Og det at blive lidt gal eller brokke sig, er i orden for et barn på 6 mdr. Netop at blive lidt bred, giver lidt ekstra kræfter, kroppen bevæges og pludselig finder han ud af at han kan noget han ikke før har kunne.
Du skal derfor vurdere om det 'bare' er brokkeri eller om han er ulykkelig. Ved almindelig brokken, behøver du ikke være over ham med det samme, men er han ulykkelig skal han naturligvis tages op og trøstes eller hjælpes til at komme videre.
I alderen 6-9 mdr kan du stimulere hans følesans ved at lægge ham på forskelligt underlag og lade ham røre ved forskellige materialer. Giv ham klodser, bolder osv. af forskellig vægt, størrelse og materiale så han har mulighed for at bruge sine hænder. Brug dine egne hænder og syng sange hvor du bruger fakter med dine hænder, så han kan se på dine hænder og følge dine bevægelser.
Når han ligger på maven så læg dig foran ham og lok ham til at pludre og bevæge sig, syng og brug mimik. Flyt legetøjet lidt uden for rækkevidde, så han bliver nødt til at flytte sig efter det. Hjælp ham med små puf, så han kommer omkring.
Lad ham sutte på forskelligt, sørg selvfølgelig for at holde legetøj rent, en det er en god erfaring at smage og undersøge med mund og læber. Brug også hyppigt et spejl, hvor han kan se sig selv. Leg titte-bøh hvor han gemmes bag en stofble og du langsomt trækker den hen over hans ansigt.
Når det er vejr til det, så tag ham med ud. lad ham ligge på et tæppe på græsset og lad ham mærke vinden i håret.
Brug dig selv og lad ham bevæge sig rundt på dig. Giv ham luftture, hvor han får en oplevelse af at flyve og mærker at det kilder i maven.
Legetøj: Rangler, bidedyr, tøjdyr, kantet bold med huller, bold af stof, badebold, bold med vand, aktivitetscenter, køkkenting (grydeskeer, piskeris), bagepapir til at krølle sammen (vær naturligvis opmærksom på at han ikke spiser det), stor fløjte og andet som kan spille og måske blinke, trækkedyr.
God fornøjelse og held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske