Svar: Søvn om natten - 4 mdr.
6. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
De fleste børn vil i din datters alder have behov for at sove ca. 15 timer i døgnet - det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
De fleste børn vil sove ca 5 timer samlet i løbet af dagen og ca 10 timer om natten. De 5 timer om dagen vil ofte være fordelt på 3 lure, en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Og børn i jeres datters alder vil ofte sove deres sidste lur så sent, at de går meget sent til ro, klokken kan sagtens blive 22 før barnet er parat til at sove. Det er helt normalt.
Jeres datter sover ca 8 timer om natten, men ofte også 6 timer i løbet af dagen - altså 14 timer i døgnet, - og hun får derfor den søvn hun umiddelbart har behov for. Hun fordeler den dog anderledes, sover to længere lure dagligt og går tidligere i seng og det er helt okay. Det lyder som om at I trives med denne rytme og samlet set får hun fint sit behov for søvn dækket.
Hvis du skal have hende til at sove længere om morgenen, så er du nødt til at afkorte hendes dagssøvn - så nattesøvnen bliver forlænget. For samlet set får hun lige nu sit søvnbehov dækket, hendes nattesøvn er bare kortere end man ser hos de fleste, fordi hendes dagssøvn er længere ...
Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget som fungerer godt og det lyder som om at I trives med den nuværende rytme - trods det at hun vågner tidligt om morgenen :) Jeg vil derfor ikke anbefale jer at ændre noget lige nu og her, hendes rytme vil sandsynligvis ændre sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre og også i takt med at hun begynder med skemad. Så på den måde arbejder tiden også for jer - men lige nu er hendes søvnbehov fint dækket ind :)
Håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske