Brev:
Madproblem, kræsen?
7. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Madproblem, kræsen?
Hej
Mit datter Freja er lige blevet 1 år hun måler 79 cm og vejer 10,7 kg. Hun har hele tiden ligget lidt over kurverne. Hun har været flaskebarn og den sidste aftenflaske fik hun på hendes 1 års fødselsdag, hvilket IKKE har været svært for hende at undvære!
Som person er hun utrolig dejlig og glad, men hun kan bestemt også være stædig og temperamentsfuld. hun kan ikke sidde stille i 3 sek (tro mig vi har talt sekunder og det passer) nej ! bliver tit brugt da hun er overalt og under alt hele tiden : - ) hun kravlede da hun var 8 mdr og gik da hun var 11 mdr.
Siden vi gik over til lidt fast føde (ca 5 mdr gammel) har vi haft en del problemer. hun har aldrig rigtig været vild med kartofler hvad enten det er mos, kogt, bagt osv... Mors hjemmelavede hirse/majsgrød var heller ikke sagen.
Vi har været meget på farten hvilket har betydet at hun har fået en del glas/pulver mad (babymad), hvilket jeg ellers havde svoret at hun aldrig skulle have.
Jeg er nu bange for det har skadet hendes madvaner ????!
I en længere periode (op til nu 3 mdr) har hun en mani med at efter 3-4 mundfulde og nogle gange den første mundfuld, så skal maden tages ud ad munden. Det ser nærmest ud som om hun synes det mærkeligt, når det røre tungen nogle gange laver hun bræklyde.
Om morgenen vil hun ikke have havregrød , det skraber hun ud af munden med fingrene. øllebrød får hun 3-4 skefulde ned af det samme med ukogt havregryn med mælk, og så er det ikke godt mere. Det ender med at hun får en rugbolle med smøreost hvilket hun spiser med velbehag. (Er det ok at hun ikke får grød til morgenmad????)
boller og frugt til formiddag fungere også fint!
til frokost ærter, agurk, kogte gulerødder osv rugbrød med leverpostej, pølse, makrel, rogn (her spiser hun helt vild godt) nogle gange skal maden stadig ud af munden og ind igen.
eftermiddag brød igen! og frugt. (nogle gange yoghurt, danone)
Aftensmad: stort ståhaj! kartofler nej tak, pasta nej tak, ris nej tak (det er som om hun sortere disse ting fra inde i munden, og så ryger det ud af munden med hele klør fem!) hvis der er sovs kan 2 stykker kartoffel ryge ned i maven, generelt ryger der ikke meget i maven til aftensmad, Vi har prøvet at give hende lidt grønt lige lidt før aftensmad, hvis hun nu var oversulten, men det havde ingen effekt.
Det ender så med at hun får en rugbolle igen igen med ost som hun guffer i sig (så hun må jo være sulten!)
Vi har prøvet ikke at tilbyde hende en bolle hvilket så resultere i at hun ikke vil sove og maven knurrer helt vildt!
Det skal siges at freja kun har 2 tænder i undermunden og en på vej i overmunden.
Vi kan dog ikke se nogen sammenhæng med hendes madproblem og eventuelle tandfrembrud. med mindre en tand er omkring 3 mdr om at komme frem.
Jeg er bekymret for om hun for for meget brød. Er der noget i vejen med hende når hun ikke vil have det som ALLE andre børn spiser med velbehag ( Havregrød, øllebrød, ris, pasta, kartofler)????
Folk siger at jeg bare skal slappe af og at det bare er en fase, men jeg synes en fase på over 3 mdr er mærkelig, og jeg er bange og frustreret over at hun ikke vil spise "normalt" jeg føler at vi ikke laver andet end at tilbyde forskellig mad for hende hele tiden og på den måde kan et måltid nemt tage 1 time, for hvis hun ikke er mæt bliver hun helt vild pylret. Endvidere har vi altid rug/fiberboller med når vi skal ud at spise så vi er sikre på hun får noget i maven!
Freja startede i dagpleje da hun var 8 mdr uden nogen problemer, dagplejemoren siger at hun spiser fint hos hende og at hun kun nogle gange tager maden ud af munden.
Spørgsmålet er om vi gør noget forkert, får hun for meget brød og er der noget i vejen med hende når hun ikke vil spise de nævnte ting som andre børn spiser ??? kan det være tænderne........? skal vi blive ved med at tilbyde de nævnte ting hun ikke vil spise?????????????
jeg er ikke tilhænger af piller, men skal jeg mon give hende vitaminpiller???
... det går mig virkeligt på hver dag!
Vi er opmærksomme på at hun ikke skal føle at hendes madproblem frustrerer os så vi prøver på at være afslappede omkring det når vi spiser men vi gør hende selvfølgelig opmærksom på at hun ikke skal tage meden den af munden, dog uden held : -)
Venlig hilsen
en frustreret mor