Brev:
Gider ikke MME og hvornår grød 3 gange dagligt?
7. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Gider ikke MME og hvornår grød 3 gange dagligt?
Hej Helen
Jeg har en dejlig datter på 5 mdr, hun vejer 8,3 kg og måler 68 cm. Hun har fra hun var helt ny altid haft en god appetit, taget rigtig godt på og været meget aktiv.
Vi er for ca en måned siden startet op på grød med stor succes og for ca 14 dage siden startede vi også med mos til aften.
Jeg laver selv grøden af 150ml MME og 1½ spsk enten rismel, majsmel eller boghvedemel med frugtmos. Ligeledes er mosen hjemmelavet af kartofler, forskellige grønsager og ca 50 ml MME.
Hendes dag så førhen ca sådan ud:
7.00 op
8.00 MME (får 150-180ml)
8.30 formiddagslur (sover 1-1½ time)
11.00 grød m frugtmos
12.00 MME (får ca 100-150ml)
12.30 Middagslur (sover 2 - 3 timer)
16.00 MME (får 150-180ml)
17.00 3. lur (sover 45min - 1time)
18.30 mos af kartofler og grønt
20.30 200ml vælling og puttes i sin seng i soveværelset. Sover af sig selv i løbet af 5-15 min, nogle gange skal vi lige give sutten et par gange.
Sov så hele natten, kun afbrudt af 1-2 gange hvor hun skulle have sutten eller en smule vand.
Men nu er hele hendes ellers så gode rytme røget sig en tur og jeg er helt rundt på gulvet. Hun sover 45 min ad gangen indimellem kan vi lige nå op på 1½ time. Jeg ved ikke om det er varmen eller pga hendes alder at hun nu vil være meget mere vågen og ikke rigtig gider at sove?! Hun er også begyndt at vågne 1-2 timer før hun plejer at stå op, er meget aktiv og pludrer løs. Men får hun vand (drikker faktisk en del) og sutten sover hun hurtigt igen.
Jeg er i tvivl om hun får nok MME, som det ser ud lige nu får hun mlm 600 og 800ml hvis man tæller det med jeg putter i grøden og mosen. Hun får 3 flasker i løbet af dagen og får så en flaske vælling til nat.
Hun er ikke særlig interessert i sin mælk mere, leger bare med flasken, det er kun fordi jeg bliver ved med at tilbyde hende mælken at hun til sidst drikker det hun gør. Hun er derimod meget interesseret i det vi spiser, rækker ud efter det og åbner munden når vi spiser. Ofte går hun helt i stå med sin grød eller mos og prøver at få fat i vores mad.
Hvornår skal jeg begynde at indføre fast føde om morgenen også - det er der hun er mindst interesseret i sin mælk?
Må hun begynde at få mad hun kan tygge/gnave lidt i (kogt kartoffel eller gulerod, små bidder banan osv)
Hvilken slags grød mætter mest, ris, majs eller boghvede?
Er det ok at give hende most banan hver dag til hendes grød? Lige nu er hun helt vildt med det og jeg blander det med den frugtmos og grød hun skal have.
Og hvordan kan jeg få hende til at sove længere i løbet af dagen? Hun bliver meget pyldret og overtræt når hun kun får 3-4 x 45 min. Jeg har prøvet at gå ture med hende, vugget med barnevognen, putte hende både før og senere, men intet hjælper.
Pyh det var en forfærdelig masse spørgsmål. Håber du kan finde en sammenhæng i det hele.
Med venlig hilsen
en forvirret mor