Svar: Gider ikke MME og hvornår grød 3 gange dagligt?
7. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære forvirrede mor
Det er dejligt at din datter er kommet så godt igang med skemaden, men det er meget vigtigt at hun ikke får så store portioner, at de fjerner lysten til den egentlige mælk ...
Du skriver, at hun ofte spiser grød og mos lavet med 150ml mme og 1½ spsk mel. Hvor stor en færdig portion giver det? Det lyder som om at hun ofte spiser 1½ dl. færdig grød og mos og det er sandsynligvis lidt for meget, fordi hun så netop ikke vil have sine flasker også ... Det er derfor meget bedre at hun får 3/4 dl. grød eller mos og så efterfølgende drikker 75 ml på en flaske, end at hun spiser det hele (1½) dl og så ikke vil have sin mælk ...
De fleste børn er 6 måneder inden de begynder med 3 måltider skemad, men igen - hvis du kan give hende 1 dl. 3 gange dagligt og hun så drikker sin mælk, så er det bedre end at give hende 1½ dl. 2 gange dagligt (også selvom det samlet giver det samme) og hun så drikker sin mælk bagefter.
Planen for dagen, I har haft, ser umiddelbart fin ud og det vil altså være rigtig godt, at du går tilbage til at tilbyde hende lidt mindre mængder skemad, så der er bedre plads til mælken stadig væk :)
En plan for dagen med 3 små måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos eller grød (anden type end om morgenen), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur som ofte er en powernap måske kun på 20-30 minutter. Denne lur springes ofte over i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet varierer efter hvorvidt han har sovet 3. lur om eftermiddagen og hvor lang den har været.
Sen aften 23-24 eller en gang i løbet af natten gives der ofte også flaske
Som du kan se, så har jeg i min plan 2 flasker mere end du har i din. Som det er hos jer lige nu, får din datter kun 4 flasker dagligt og det er også helt okay, sålænge hun indtager ca 150ml i hver flaske og får mme i grød og mos og drikker vand af kop ... Det du skal medtænke er dog, at hun ikke kun skal have mælk, det er ikke kun et spørgsmål om at give hende mælk nok, men også et spørgsmål om at hun får væske nok.
Og netop i takt med at skemaden begynder at fylde mere i løbet af dagen og flaskerne erstattes af skemad og vand af kop, så vil hun naturligt skulle have sit behov for mælk/væske dækket på ydertidspunkterne - altså aften, sen aften og tidlig morgen.
Lige nu spiser og drikker hun umiddelbart fint nok, selvom du stadig skal holde fast i at maden ikke må fylde mere end at den stadig giver plads til mælken. Og så skal du nok indstille dig på at det er flaskerne om dagen der fremover fjernes og flaskerne på ydertidspunkterne der skal gives - for netop at give hende nok af begge dele. Det er altså ikke nok at lave maden udelukkende på mælk, for hendes behov er også væske.
Hvis et tredie måltid om morgenen går ind og erstatter flasken, så er det bedre at du ikke introducerer et 3. måltid nu, men venter en månedstid, til hun er 6 måneder gammel. Mælken er stadig hendes vigtigste indtag.
Hun må godt få lidt agurk eller en gulerod i hånden at gumle lidt på - naturligvis under opsyn. Hun kan ikke tygge endnu og små stykker banan kan godt klistre sig fast i munden på hende, men du må prøve dig lidt frem.
Når hun bliver 6 måneder kan hun få mere frisk frugt i hånden, appelsinbåde hun kan sutte saften ud af, ristede rugbrødsbjælker, et stort jordbær, som du f.eks. holder og lader hende sutte på imens. Men at tygge rigtigt vil hun nok ikke kunne før omkring 8 måneders alderen, hvor du så begynder med rugbrødshapsere osv.
Banan kan have lidt stoppende effekt, så vær opmærksom på at banan ikke stopper hendes mave. Prøv også at variere med andre former for frugt og bær mos - du kan fint købe mos på glas, netop for at få lidt mere variation ind i hendes kost.
At hun lige nu sover kortvarigt og virker mere pylret, aktiv og irritabel handler også om hendes alder og udvikling. Hun gennemgår lige nu et tigerspring, hvor der sker meget med hende både motorisk og mentalt og netop i disse perioder, vil børn naturligt sove dårligere og virke mere pylrede og utilfredse. Det handler altså også om alder og udvikling, den ændring du lige nu oplever :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske