Svar: Drømmer og klynker om natten mv.
7. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sophus og mor
Det du beskriver er helt normalt, også selvom det er frustrerende og du synes det er synd for din lille dreng.
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, lægger sig op i kravlestilling om natten, eller skubber sig op i sengegavlen, ligger og banker hovedet ind i sengen osv. ja så klynker det ofte også i søvne. Mange børn småklynker, smågræder, andre børn har en monotom lyd som mmm-mmm-mmm der gentages igen og igen. Det er helt normalt og hører alderen/perioden til.
Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham til stillingsskift, det vil sige hjælpe ham med at blive lagt ned igen, få dynen putte omkring sig, mærke dine beroligende hænder på hans krop, lade ham vide at du er der og hjælpe ham til fysisk ro. Præcis som du også gør.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt og det er helt fint at du bibeholde disse ind il 10 måneders alderen, hvis du skønner at han har brug for det og det samlede indtag ikke går ud over hans øvrige indtag af mad. Får han 400ml samlet er det super - også selvom det er fordelt på 3 flasker :)
At søvnen ændrer sig, så han nogle dage pludselig sover en lang lur og næste dag sover flere korte lure - det er også normalt. Netop fordi han udvikler sig så meget både fysik og mentalt så sover han også forskelligt. Nogle gange vil han naturligt have brug for at sove ekstra meget og andre gange vil han have brug for ikke at sove tiden væk. Her vil han så powernappe mere og i stedet bruge sin vågne tid som meget aktiv tid - og den fleksibilitet må være der lige nu.
Du må tro på at din dreng har en naturlig evne til at regulere sit behov, så når han har brug for ekstra søvn, så sover han lidt længere og når han har brug for motoriske og mentale udfordringer, så er hans vågne perioder længere og mere aktive og hans søvnperioder kortere. Han lyder til at have en meget fin selvregulering :)
Og så er det super fint at du forsøger at holde fast i nogenlunde faste tidspunkter for hans måltider og stadig sammensætter hans kost, så han sikres mad der netop giver ham energi nok til den udvikling han lige nu går igennem.
Så bibehold endelig alt det gode du allerede gør og tror på at det der virker rigtigt også er rigtigt :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske