Svar: Tvillinger der ikke vil sove
7. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Kære desperate tvillingeforældre
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så ændrer deres søvnrytme sig ofte en del. I denne alder begynder de ofte at sove kortere lure end de tidligere har gjort. Dine børn er så gamle nu, at de interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene. De skelner mere bevidst mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at de ofte ikke sover særligt længe af gangen og det er derfor meget normalt at børn i denne alder sover 3-4 små lure i løbet af dagen.
Helt små børn skifter søvnfase mellem 30-60 minutter - med den alder dine børn har nu vil det være helt relevant at indføre faste putteritualer, en fast måde at putte på, så det stille og roligt bliver genkendeligt og vil gøre at de begynder at forbinde visse ting med at skulle sove. Det vil således være rigtig godt at du nu forsøger at putte dem til formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og sørger for at gøre det efter samme principper og rutiner dagen igennem.
Den sidste lur, vil ofte ligge så sent på dagen, at den påvirker tidspunktet for hvornår børnene går i seng - det er meget normalt at børn i denne alder, sover sidste lur så sent, at de ikke er putteklar til natten før klokken måske er 22. Det ændrer sig igen. I kan naturligvis godt forsøge at bibeholde putning kl. 20 som nu, men det er bare så I er klar over at der måske kan komme en ændring her - uden at I behøver gå helt i panik :)
Du kan altså nu arbejde på at børnene skal have 3 lure dagligt og hvor længe de så er vågne imellem disse lure vil variere lidt fra dag til dag. Nogle dage er de måske kun vågen i 45 minutter, så skal de sove igen, andre dage kan de måske være vågne i 2½-3 timer før de atter er putteklar. På samme måde vil de nogle gange være friske efter kun 45 minutters søvn og andre gange skal de sove 3 timer, før de atter er parate til at pludre, lege, spise osv.
Gennemsnitligt skal du gå ud fra at de 3 lure sammenlagt vil vare 5-6 timer og sammen med deres nattesøvn vil de i døgnet sove ca 15 timer.
Da de sover rigtig godt om natten og ofte sover ca 11 timer om natten, så vil de samlet set skulle sove ca. 4 timer i løbet af dagen. Det er således den samlede søvn du skal se på og så naturligvis hvordan de i øvrigt virker, om de er glade og tilfredse i løbet af dagen - så er det intet i vejen for at de sover mange små lure.
Men 5 lure er nok i overkanten og derfor vil de 3 lure være relevante at arbejde på. Hvordan de så sover der betyder mindre, måske sover de 1-1½ time x 3 i løbet af dagen, det kan også være at de sover 45 minutter om formiddagen, to timer over middag og så en time sidst på dagen ... den fleksibilitet må der være plads til.
Du skal være opmærksom på at mælk skal indgå som en naturlig del af deres putteritual. Og det kan godt være nødvendigt at du i en periode giver dem lidt flaske både når de vågner af en lur, men også inden de sover igen. Faktisk vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor størstedelen af deres mælkeindtag indtages netop før de skal puttes, fordi de så naturligt kan sove længere inden de vågner op og har brug for mælk igen. Denne rytme vil også passe rigtig godt sammen med skemaden, når de på et tidspunkt skal igang med den, så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, prøv om du ved at give dem flasken her, kan få dem til at sove en lille smule længere og derved få flyttet rytmen lidt allerede fra morgenstunden.
Formiddag 9: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12-12.30: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 20: Flaske og puttes til natten
Sen aften 24: Flaske
Nat 03: Flaske
Hvis de kan nøjes med kun en flaske om natten er det naturligvis okay, hvis de samlet når op på den mængde de har brug for.
Så alder og udvikling spiller ind hos jer - men prøv også at medtænke mælk som en vigtig del af putningen, for at de netop derefter kan sove længere tid. Vær opmærksom på at de godt kan komme ind i en 'slatspiser og slatsover' tendens i denne alder og at de måske også har brug for mere mælk, for at sove lidt bedre. Derfor er der i planen også lidt flere flasker end I lige nu giver ...
Vågen tid skal være aktiv tid, de skal bruge sig selv motorisk og mentalt, og du skal være opmærksom på at fordi de gaber behøver de ikke være trætte og have brug for putning, måske gaber de fordi de keder sig og ved at tumle med dem, aktivere dem osv. lidt mere, så vil de måske være mere parate til at sove en længere lur ½ time senere. Igen - alder og udvikling.
Mange tanker mange overvejelser, flere ting spiller ind. Læs i øvrigt min bog "sådan får du dit barn til at sove!" som præcis beskriver den udvikling jeres børn går igennem lige nu og hvad I kan forvente nu og i tiden frem :)
Rigtig meget held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske