Svar: Flaske og flaskenedtrapning
8. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Louisa
Det anbefales at give jeres dreng 400ml mme dagligt indtil han er 12 måneder gammel, man kan naturligvis regulere dette lidt i forhold til at han er født 4 uger før termin ...
Det er hovedsageligt for at give ham jern nok, at denne mængde anbefales, så hvis han får jerndråber ved siden af og har fået vitaminer og jern som anbefalet til fortidlig fødte, så er der i princippet ikke noget i vejen for at du nu begynder at skære mængden af mme om eftermiddagen lidt ned.
Frem mod 12 måneders alderen vil en flaske dagligt nemlig være rigtig godt og i stedet for flaske om eftermiddagen, vil han kunne få en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan eller lignende. Derudover ½ bolle med smør og ost.
Det vil også være rigtig fint at han følger vuggestuens plan og får eftermiddagsmad i stedet for mælk :)
Flasken inden sengetid bibeholdes til han er 12-13, evt. 14 måneder og så skæres den også ned, så han får mindre og mindre og til sidst kan nøjes med lidt mælk af en kop. I stedet skal så indføres et nyt putteritual, f.eks. en godnathistorie, en lille sang, en puttebamse eller andet, som han falder til ro med og så helt kan undvære flasken.
Rigtig meget held og lykke fortsat og også rigtig god sommer til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske