Svar: Gravad, røget laks, olie, fedtstof mv.
8. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Marlene
Du må gerne give din dreng en lille smule gravad og røget laks, men det anbefales at du så vidt muligt giver koldrøgede fisk og ikke varmrøgede ...
Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.
Til børn er det en god idé at følge disse råd:
- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.
- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.
- Vær opmærksom på at PAH-indholdet er lavest midt i kødet og stiger hen mod overflader eksponeret for røg. Giv derfor barnet fiskekød fra midtstykket.
- De højeste PAH værdier findes i skindet. Derfor skal skindes altid kasseres og ikke spises.
Det er rigtigt at der er mange små måltider i mine dagsplaner og mange børn vil ikke kunne spise alt det jeg skitserer. Men netop derfor er det også små måltider og når jeg skriver f.eks. både bolle og tykmælk, så kan det sagtens være 5 bidder af en bolle og ½ dl. tykmælk med frugtmos - mere behøver det ikke være, men samlet giver det jo stadig lidt og giver også variation.
Det er variationen af fødevarer der er vigtig og at han ikke går i mange timer uden at få lidt indenbords - små mellemmåltider er vigtigt for hans alder, også selvom han spiser meget meget lidt, så er lidt bedre end ingenting og det er mere det, du skal medtænke :)
Hjemmelavet mad skal altid tilsættes ekstra fedtstof og du bør komme en tsk. fedstof i grød og mos, ligesom du også bør bruge smør eller plantemargarine på hans brød. Men han skal ikke have ekstra - i stedet skal du netop give ham fisk, så han får de gode og vigtige fedtstoffer derfra. Giv ham avokadomos og giv ham også sovs på sin aftensmad. Det kan være smørsovs, men det kan også være sovs som I andre spiser - kødsovs, eller tomatsovs, eller anden form for sovs I får. Lidt dressing eller lignende, må han også gerne få - du må gerne komme lidt mayonnaise på hans makrelmad, give ham lidt remoulade på fiskefileten osv.
Jo mere du kan varierer i farver og sammensætning, jo mere interessant og varieret maden ser ud, jo mere spændende er den at spise :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske