Brev:
Det der med middagsluren
8. juni 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Det der med middagsluren
Hej Helen
Daniel er stoppet med at sove til middag, da det gik voldsomt ud over hans nattero og selve det at blive lagt til natten.
Han vågnede op 3-4 gange hver nat og putningen var ikke eksisterende.
Han blev lagt omkring kl. 20 og sov ikke før kl. 23-23.30 og sov sin afbrudte søvn til kl. 6 -7- 8 stykker. Alt den røre gjorde, at han var vældig morgensur og fik en dårlig start på dagen hver dag.
Vores putte ritual består af et aftenbad, massage med en god creme, 10-15 minutters hyggesnak om dagen der gik efterfulgt af 3 godnat sange - alt i alt tager det en halv time fra han ligger i sengen.
Men det var som om han havde en hulens til masse ubrugt energi og han kastede sig rundt i senge, skulle have vand, have flere bamser, maven klør, har tisset i bleen og sidste skud på stammen er statementet: "Jeg kan ikk sove her..."
Vi har de sidste 14 dage undladt middagsluren og det gik rigtig godt de første 5 dage, hvor han bare har været super glad og der har ingen "ulvetimer" været overhovedet + han blev lagt kl. 19 og sov til kl. 7 uden opvågninger.
Men herefter er det som om, at han er ved at vende tilbage til besværet på trods af manglende middagslur.
I starten sov han inden de 3 godnatsange var sunget - nu ligger han i en time og har den ene undskyldning efter den anden...
Vand, kløen, kan ikke selv komme dynen op om sig (Når jeg har bedt ham om selv at tage en tår vand fra tudkoppen ved siden af hans seng) "Jeg kan ikke sove her" flosklen bliver ivrigt brugt ligesom der komme 117 "Moooar" inde fra værelset opfulgt af et "Ikke nu..."
Sidstnævnte bliver også flittigt brugt i hverdagen. Men den har vi efterhånden luret, så indtilvidere spørg vi ham så bare: "Hvornår så?" hvorefter han siger: "Nu" og så tager han tøj på, går i bad eller hvad det nu kan være eller også skærer vi bare igennem og siger: "Jo nu!"
Jeg har før i tiden brugt, at ligge hos ham til han sover - indtil det tog overhånd. Men jeg indrømmer blankt, at jeg ikke lyst til at gå tilbage til at ligge hos ham til han sover - for det bider sig selv i rø... Han bliver bare mere opsat på at lave kunstner og snakke om ingenting.
Han har en fantasi som gør det muligt for ham, at snøre os - men kun de første par gange. Når vi ser et mønster i hans "unoder" - så indstiller vi os på at den ikke skal gå og det hjælper, indtil han finder på en ny måde...
Nå men mit spørgsmål er:
Får han nok søvn, som det kører nu?
Han bliver lagt kl. 19-19.30 og sover kl. 20-20.30 tiden, hvorefter han står op kl. 6.30
Han virker ikke træt om dagen siger vores søde passer - medmindre der har været ekstra på programmet ud over det sædvanlige.
Der har jeg så sagt, at han ikke skal holdes vågen for enhver pris - hvis han sidder og falder hen, så må han gerne tage en lille lur på 1 times tid og så må vi tage "kampen" med ham om aftenen - men som udgangspunkt skal den ikke indføres igen. For der er jo fremgang på trods af lidt tilbagefald på det seneste.
Han starter i børnehave 1. september og det ville jo være fint, hvis han er blevet vænnet af med luren på dagligt plan inden da, når han nu selv har virket så klar til det.
Hvilke tanker gør du dig?
Med venlig hilsen
Charlotte