Svar: Det der med middagsluren
8. juni 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder som om at Daniel ikke længere vil sove til middag og også fint kan undvære den - nogle kan springe den over lidt før andre og det er okay. Det har bedret jeres aftener betydeligt at den er væk og det lyder også som om at Daniel trives om dagen og ikke behøver sin lur der.
Det er helt rigtig og meget fint, at han de dage, hvor han har behov fortsat får et middagshvil, men de øvrige dage er det okay at springe over.
De fleste børn på Daniels alder vil have behov for at sove ca. 12-12½ time i døgnet - ca 1-1½ times middagslur og så ca 11 timer om natten. Og ja, nogle børn springer så middagsluren over og sover så 12 timer om natten i stedet og det er helt okay.
Daniel sover ikke dette, han sover ca 10 timer i døgnet og altså 2 timer mindre end gennemsnittet, men han lyder umiddelbart til at trives og lyder også til bevidst at holde sig selv lidt igang - det lyder lidt som en leg for ham - og det lyder som om at I skal holde fast i at det ikke er legetid men sovetid nu og jeg vil umiddelbart formode, at han begynder at sove igen. Han prøver jer lidt af lige nu og det er okay at han i en periode sover mindre end man gennemsnitligt vil forvente, I er nødt til at tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov og naturligt vil falde i søvn, når han er træt og har brug for at sove. Han ligger jo i sin seng og har muligheden for at falde i søvn ...
Jeg vil dog foreslå jer at købe et mørklægningsgardin og sætte op på hans værelse. For det kan ikke udelukkes at de lyse aftener og morgener i øjeblikket også medvirker til mere vågenhed. I kan købe mørklægningsgardiner i Ikea eller i Jysk eller lignende steder til billige penge og det kunne godt have en effekt hos jer. For mørke og lys stimulerer jo også til søvn og vågenhed :)
Og så skal I sammensætte hans kost så den virker god for søvnen. Det er en god idé ikke at give noget som indeholder større mængder sukker, men i stedet se på protein og fiberindholdet og også meget gerne give det man kalder for tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Du kan derfor med fordel faktisk godt give ham lidt rester fra aftensmaden, det kan være lidt gulerodssalat med lidt rosiner og revne æbler, eller det kan være lidt kylling eller kalkun, som serveres med lidt pastaskruer eller lignende. Ikke at du skal til at lave specielle retter til ham om aftenen inden sengetid, for det skal du bestemt ikke, men du kan godt gemme lidt rester fra aftensmaden og servere det igen på en ny måde.
Et godnatmåltid kan også være en rest kylling og kalkun, kartoffel osv. som serveres på en rugbrødsmad. Det kan give både mæthed og medvirke til god søvnkvalitet og samtidig være sundt. Og så kan du naturligvis også give ham en portion grød eller lidt havregryn med mælk på, en banan, en grovbolle med ost eller lignende, sammen med lidt lun mælk - inden han skal sove og overgive sig til natten. Han vil sikkert også synes det er hyggeligt og derefter så være mere parat til at skulle sove og bedre kunne overgive sig til søvnen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske