Svar: Barnevogns-skrigeri - frygter dagpleje start
9. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder umiddelbart som om at din datter forbinder det at skulle sove i barnevognen med noget mindre rart, altså det at skulle overgive sig til søvnen .. for når hun i øvrigt er vågen og glad, har hun ikke problemer med sin vogn, men sidder fint og leger og det er super for hende. Spørgsmålet er derfor, hvad det er der sker og det lyder som om at du allerede har forsøgt rigtig meget.
Det har naturligvis noget at sige, hvad tid du putter hende, som du også er opmærksom på. Og derfor vil jeg lige starte med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud, for et barn på 8 måneder.
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddaglur ca kl. 10, sover her måske 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur ca 13.30, sover her ca 1½ max 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, moset banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager. Mad som tager udgangspunkt i familiemad, mad som smager af noget, pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks, rødspættefileter osv. Der skal være mad i stykker og moset mad og gerne mad med sovs. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
Jeg tænker at tidspunkterne her måske vil hjælpe dig lidt.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at du starter med at lade hende føle sig tryg, når hun skal sove i vognen. Da hun tilsyneladende protesterer højt, når du lægger hende ned fordi hun skal sove, så start med at lade hende sidde op, kigge på verden, suge til sig af indtryk og put hende først, når hun tydeligt viser sig parat.
Hun kan evt. få lidt frugt, brød eller lignende i hånden at gumle lidt på, så hun ikke starter i vognen med at skulle sove, men med at det bare skal være rart at være der og stille og roligt så affinder sig med at skulle sove der også ...
Det er helt fint, hvis du triller hende en tur og lader hende studere verden på den måde, men læg mærke til hvornår hun egentlig er parat til at sove og prøv at putte hende på det tidspunkt - uden at trille hende.
Derudover tænker jeg også at du nok ikke skal være så bekymret for dagplejestarten og putningen. Ofte vil barnet reagere helt anderledes, når det er dagplejer der putter, fordi situationen er en anden og barnet forventer ikke det samme, som når det er mor ... Det sker såmen at jeg hører forældre fortælle at de er hjemme de har problemer med at putte barnet, i dagpleje eller i vuggestuen meldes tilbage at alt forløber uden protester .. Så vi kan jo håbe at det også gælder for jer :)
Og ellers må du tale med dagplejer om hvorvidt lillepigen kan blive puttet indenfor, hvis hun har det bedre med at sove i tremmeseng i stedet for i barnevogn ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske