Svar: Rytme med tvillinger - 2 mdr.
9. juni 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Kristine
Tillykke med tvillingerne og velkommen til - beklager den lange svartid jeg har i øjeblikket :)
Jeg kan godt forstå at aftenerne er vigtige for jer, det er det tidspunkt hvor I som forældre gerne vil have ro og have lidt tid for jer selv. Helt relevant og forståeligt, når man har tre små børn ...
Men børn på jeres drenges alder vil naturligt ofte sove uregelmæssigt og det er meget meget svært at lave en fast plan for dagen. Det er også derfor at jeg i min bog først angiver planer og tider til børn i 3-4 måneders alderen ...
Det I kan gøre nu er at arbejde på lidt faste rutiner omkring putning. Det vil sige en fast måde at putte dem på og her hører de almindelige dagligdags ting som at give dem bad (det behøver ikke være hver aften), frottere dem med et håndklæde, give dem ren ble og nattøj på, give dem flaske, svøbe dem i dynen og putte dem evt. med en sut og en klud, synge lidt for dem, sige lidt beroligende ord eller lignende. Altså hver gang de puttes kærtegne og berolige dem og hjælpe dem til at overgive sig til søvnen på samme måde - igen og igen og igen og igen. Fordi det stille og roligt vil forberede dem på hvad der nu skal ske og fremover vil hjælpe dem til at falde i søvn på en tryg og rolig måde.
Fleksibiliteten handler om at de lige nu vil sove forskelligt, nogle dage sover de kort formiddagslur og lang middagslur, andre dage sover de modsat - nogle dage går de tidligt i seng for natten, atter andre dage sover de først sent - og sådan er det og det er der nødt til at være plads til :)
Det I kan arbejde på er de skal sove ca. 6 timer i løbet af dagen og ca 10 timer om natten, altså ca 16 timer i døgnet. Dette er et gennemsnit, nogle børn sover derfor lidt mere og andre børn lidt mindre. Derudover vil de fleste børn have behov for at få ca 6 flasker i døgnet og de 6 flasker vil ofte ligge hensigtsmæssigt inden de puttes til lur. De sover i længere tid på fyldt mave og det er naturligt at den lun mælk giver dem en fysisk ro og afslappethed inden putning, hvorefter de så lettere overgiver sig til søvnen. Det er derfor naturligt at mælk indgår som en del af putteritualet.
I må også forberede jer på at deres rytme vil ændre sig og deres behov for mælk også vil blive anderledes i takt med at de bliver ældre. At de lige nu kan sove fra ca 20 til 03 er super flot og I skal virkelig nyde det - det er rigtig dejligt at kunne få sammenhængende nattesøvn - men desværre kan man ikke sove på forskud ... For I skal indstille jer på at de sandsynligvis ikke vil blive ved med at kunne sove helt så længe sammenhængende om natten og vil have brug for en flaske sen aften, som du også er inde på.
Sålænge de ikke efterspørger den og i øvrigt er i stand til at indtage deres behov for mælk i løbet af dagen og resten af natten, så behøver du dog ikke indføre flasken sen aften. Så må du give dem mælk, når de beder om det og nyde at du kan gå tidligt i seng og få sovet længere tid ...
Så ja, på sigt forventer du måske lidt for meget, fordi drengene faktisk lyder til at sove rigtig godt lige nu, så nyd det mens det varer og indstil dig på at tingene ændrer sig netop fordi de bliver ældre og får andre behov.
Ro, renlighed og regelmæssighed er svært at indføre, for børn kan ikke puttes i skemaer og man skal passe på ikke at være for rigid ... Børn har brug for masser af tryghed, nærhed og fysisk kontakt og det er naturligt at de især har brug for dette, når de skal overgive sig til søvnen. Det er de færreste børn som bare kan lægges og hvor man så kan gå og de så roligt falder i søvn af sig selv - det er fantastisk, når man kan, men det er ikke forventeligt og det bliver sværere og sværere at kunne, jo ældre og mere bevidst barnet bliver. Jo mere vil barnet naturligt også signalere sit behov for nærhed ...:)
Vi er flokdyr og sover oftest bedst, når vi mærker andre i vores nærhed, sådan har de fleste voksne det og også de fleste børn :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske